Ministerstvo starostovi: Zastávku rychlíků v Křižanově zachovat nepředpokládáme
Zveřejněno 19. 7. 2016 12:44
Ministerstvo dopravy nepředpokládá zachovat zastávku rychlíků v železniční stanici Křižanov, neboť zmiňované spojení je cestujícími málo využíváno. Nově vytvořené přestupy mezi regionálními vlaky tuto změnu plně nahradí. Tak minulý týden odpovědělo ministerstvo starostovi Radovanu Necidovi na jeho dopis, v němž za město Velké Meziříčí požádal ministra o přehodnocení stanoviska.
„Ministerstvo dopravy nepředpokládá v době platnosti jízdního řádu 2016/2017 zachování zastavování vlaků dálkové dopravy v železniční stanici Křižanov,“ uvádí v odpovědi Ministerstva dopravy ČR Ondřej Michalčík, ředitel odboru veřejné dopravy a dodává: „Toto zastavování je však plnohodnotně nahrazeno nově vytvořenými přestupními vazbami mezi vlaky regionální dopravy v relacích Velké Meziříčí – Křižanov – Brno a Velké Meziříčí – Křižanov – Žďár nad Sázavou.“
„Negativním stanoviskem ministerstva k zastávce rychlíků v Křižanově jsme zklamáni. Nicméně obrátíme se na Kraj Vysočina a budeme se snažit zvrátit toto rozhodnutí společně,“ vyjádřil se k tomu Radovan Necid.
Hlavním cílem linky dálkové dopravy R9 Praha – Havlíčkův Brod – Brno je uspokojování přepravních potřeb aglomerací v prostoru středních Čech, Vysočiny a jižní Moravy (tj. především mezi Prahou, Kolínem, Čáslaví, Havlíčkovým Brodem, Žďárem nad Sázavou a Brnem). Její zastávka v železniční stanici Křižanov byla podle sdělení ministerstva zavedena od začátku jízdního řádu 2009/2010 především s ohledem na zajištění železničního spojení v relaci Velké Meziříčí – Brno a Velké Meziříčí – Žďár nad Sázavou ( – Praha). „Ze statistických údajů dopravce České dráhy, které má Ministerstvo dopravy k dispozici, nicméně vyplývá, že předmětné spojení není příliš využíváno, a to ani po několika letech od jeho zavedení,“ píše Ondřej Michalčík v dopise. Vyjmenovává tři důvody: 1. dobrá dostupnost D1 a velmi kvalitní obsluha Velkého Meziříčí autobusovou dopravou v relaci Praha – Jihlava – Velké Meziříčí – Brno. 2. Jízdní doba rychlíků linky R9 v úseku Křižanov – Brno se výrazně neliší od jízdní doby vlaků regionální dopravy, které jsou v této relaci rovněž provozovány. 3. Při konstrukci jízdního řádu linky R9 je jen obtížně zajistitelný vjezd/výjezd vlaků do železničního uzlu Brno, s čímž souvisí velmi dlouhé přestupní doby v relaci Velké Meziříčí – Křižanov – Žďár nad Sázavou.
„Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem se Ministerstvo dopravy po dohodě se zástupci Kraje Vysočina rozhodlo k začátku platnosti jízdního řádu 2016/2017 zastavování vlaků linky R9 v žst. Křižanov ukončit,“ uzavírá Ondřej Michalčík vysvětlení změny v jízdním řádu 2016/2017.
Martina Strnadová