Na vláčky už podesáté

vlacky vystavaOd soboty 18. února po celé jarní prázdniny organizuje místní Klub železničních modelářů jubilejní X. ročník tradiční výstavy modelové železnice. Každý návštěvník je pro nás velkou odměnou za nikdy nekončící práci a proto budeme velmi potěšeni, když si k nám zase najdete cestu a necháte se vtáhnout do tohoto úžasného zmenšeného světa, kterému propadají kluci od jednoho do sta let.

Než jsme mohli v roce 2007 poprvé přivítat návštěvníky, vedla k tomu dlouhá a klikatá cesta. Na začátku stál nápad tří kamarádů, které záliba ve vláčcích neopustila ani v dospělosti. Rozhodli se postavit si něco společně, aby se to mohlo prezentovat na veřejnosti. Výsledkem bylo kolejiště o rozměru 3x1 metr, které mělo premiéru v roce 2003 při oslavách 50 let trati do Křižanova. Metr šíře byl dán rozměrem okna domu jednoho z kamarádů, který umožnil jeho stavbu, aby se kolejiště dalo následně stěhovat. Záhy však bylo zjištěno, že 3 metry je málo a vhodnější je postavit něco opravdu velkého, což však klade nároky na prostor. Ten se podařilo najít v bývalé posilovně v budově na Poříčí. Tady jsme se opravdu rozmáchli a v současné době dosáhla celková délka 18 metrů a v plánu je ještě metr navíc. Položeno je téměř 80 metrů kolejí a celkem 77 výhybek. Vše na kolejišti je zmenšeno v měřítku 1:120, označované modeláři písmenky TT. Svého druhu patří mezi největší v České republice. Cílem není mít co nejvíc kolejí na co nejmenší ploše, stejně tak návštěvníci u nás neuvidí jakýkoli vláček jenom proto, že má rozchod kol 12 milimetrů. Naší snahou je reálně modelovat období našich železnic před zhruba padesáti lety, kdy dochází k masivní náhradě dožívajících parních lokomotiv. Proto návštěvníky čeká přehlídka modelů, jejichž velké předlohy brázdily koleje tehdejších ČSD a zásadním způsobem se zapsaly do historie našich železnic. Většinu vláčků není možné koupit, jsme nuceni si je stavět, což je časově náročné. Proto jeden vzniká třeba i několik let. Připraveno je 25 vlakových souprav s parními i motorovými lokomotivami, stejně tak i několik motorových vozů. Nejde však pouze o mašinky a vagónky, snahou je tvořit dle dobových reálií i stavby, automobilový park, ale třeba i oblečení figurek. Proto je toto hobby zajímavé i tím, že je tu třeba nejen jistých znalostí fungování železničního provozu, konstrukce lokomotiv a vagónů, ale i architektury, přírody, elektroniky, malování, geometrie, fyziky, historie a mnoha dalších oborů lidské činnosti.

Samostatnou kapitolou je vazba na naše město a jeho lokálku. Její starší část na Studenec se loni dožila rovných 130 let. Na kolejišti tedy můžete najít model velkomeziříčského starého nádraží z období čilého provozu s krásně vymalovaným pozadím s dobovým motivem města, zmenšený viadukt „V Potokách“, původní zastávku Martinice, věrnou kopii kapličky v nedalekém Kochánově, ale i domek s parním strojem pro čerpání vody do lokomotiv, kteří mnozí znají jako „U Valičků“. Najdeme zde i celou řadu mašinek a motoráčků, jejichž velké předlohy byly v provozu právě u nás.

Třebaže naše dílo budujeme již více jak 15 let, stále nemáme pocit, že by bylo dokončené. Zpravidla po každé výstavě dochází k dalšímu výraznému kroku k vylepšení. Nejedná se pouze o rozšiřování, ale i zásadní zásahy do ovládání, takže dnes máme vše již řízeno digitálně a chystáme další novinky. To by nebylo možné bez obrovské stálé podpory našeho zřizovatele, střediska volné času Dóza.

Naše každoroční výstavy navštíví průměrně tisíc návštěvníků, takže budete-li mít o jarních prázdninách čas, přijďte se i se svými dětmi někdy odpoledne podívat do „zušky“ na vláčky. Věříme, že nebudete litovat.

Pavel Stupka

Reklama

Týdeník Velkomeziříčsko

Chcete mít každý týden přehled o tom, co se děje ve Vašem okolí? Přihlaste se k odběru elektronického týdeníku Velkomeziříčsko a my Vám jej každou středu zašleme e-mailem.

Registrací souhlasím se zpracováním osobních údajů.