Na vláčky už podesáté
Zveřejněno 1. 2. 2017 10:14
Od soboty 18. února po celé jarní prázdniny organizuje místní Klub železničních modelářů jubilejní X. ročník tradiční výstavy modelové železnice. Každý návštěvník je pro nás velkou odměnou za nikdy nekončící práci a proto budeme velmi potěšeni, když si k nám zase najdete cestu a necháte se vtáhnout do tohoto úžasného zmenšeného světa, kterému propadají kluci od jednoho do sta let.
Než jsme mohli v roce 2007 poprvé přivítat návštěvníky, vedla k tomu dlouhá a klikatá cesta. Na začátku stál nápad tří kamarádů, které záliba ve vláčcích neopustila ani v dospělosti. Rozhodli se postavit si něco společně, aby se to mohlo prezentovat na veřejnosti. Výsledkem bylo kolejiště o rozměru 3x1 metr, které mělo premiéru v roce 2003 při oslavách 50 let trati do Křižanova. Metr šíře byl dán rozměrem okna domu jednoho z kamarádů, který umožnil jeho stavbu, aby se kolejiště dalo následně stěhovat. Záhy však bylo zjištěno, že 3 metry je málo a vhodnější je postavit něco opravdu velkého, což však klade nároky na prostor. Ten se podařilo najít v bývalé posilovně v budově na Poříčí. Tady jsme se opravdu rozmáchli a v současné době dosáhla celková délka 18 metrů a v plánu je ještě metr navíc. Položeno je téměř 80 metrů kolejí a celkem 77 výhybek. Vše na kolejišti je zmenšeno v měřítku 1:120, označované modeláři písmenky TT. Svého druhu patří mezi největší v České republice. Cílem není mít co nejvíc kolejí na co nejmenší ploše, stejně tak návštěvníci u nás neuvidí jakýkoli vláček jenom proto, že má rozchod kol 12 milimetrů. Naší snahou je reálně modelovat období našich železnic před zhruba padesáti lety, kdy dochází k masivní náhradě dožívajících parních lokomotiv. Proto návštěvníky čeká přehlídka modelů, jejichž velké předlohy brázdily koleje tehdejších ČSD a zásadním způsobem se zapsaly do historie našich železnic. Většinu vláčků není možné koupit, jsme nuceni si je stavět, což je časově náročné. Proto jeden vzniká třeba i několik let. Připraveno je 25 vlakových souprav s parními i motorovými lokomotivami, stejně tak i několik motorových vozů. Nejde však pouze o mašinky a vagónky, snahou je tvořit dle dobových reálií i stavby, automobilový park, ale třeba i oblečení figurek. Proto je toto hobby zajímavé i tím, že je tu třeba nejen jistých znalostí fungování železničního provozu, konstrukce lokomotiv a vagónů, ale i architektury, přírody, elektroniky, malování, geometrie, fyziky, historie a mnoha dalších oborů lidské činnosti.
Samostatnou kapitolou je vazba na naše město a jeho lokálku. Její starší část na Studenec se loni dožila rovných 130 let. Na kolejišti tedy můžete najít model velkomeziříčského starého nádraží z období čilého provozu s krásně vymalovaným pozadím s dobovým motivem města, zmenšený viadukt „V Potokách“, původní zastávku Martinice, věrnou kopii kapličky v nedalekém Kochánově, ale i domek s parním strojem pro čerpání vody do lokomotiv, kteří mnozí znají jako „U Valičků“. Najdeme zde i celou řadu mašinek a motoráčků, jejichž velké předlohy byly v provozu právě u nás.
Třebaže naše dílo budujeme již více jak 15 let, stále nemáme pocit, že by bylo dokončené. Zpravidla po každé výstavě dochází k dalšímu výraznému kroku k vylepšení. Nejedná se pouze o rozšiřování, ale i zásadní zásahy do ovládání, takže dnes máme vše již řízeno digitálně a chystáme další novinky. To by nebylo možné bez obrovské stálé podpory našeho zřizovatele, střediska volné času Dóza.
Naše každoroční výstavy navštíví průměrně tisíc návštěvníků, takže budete-li mít o jarních prázdninách čas, přijďte se i se svými dětmi někdy odpoledne podívat do „zušky“ na vláčky. Věříme, že nebudete litovat.
Pavel Stupka