Banánovník ve Velkém Meziříčí upozornil na příběh banánu

Banánovník2Před velkomeziříčskou ZUŠ na ulici Poříčí se přes noc objevil „banánovník“. Papírové banány, které ozdobily místní strom, informovaly o spuštění nové webové interaktivní stránky Příběh banánu. Akce se konala v rámci kampaně Za férové banány, kterou koordinuje Ekumenická akademie. Velkomeziříčský banánovník vytvořil Petr Oliva, místní podporovatel této akce.

V pondělí ráno mohli kolemjdoucí na ulici Poříčí spatřit nezvykle ozdobený strom. Nešlo o netradiční vánoční ozdoby, ale žluté papírové banány s odkazem na novou interaktivní webovou stránku o příběhu našeho nejoblíbenějšího tropického ovoce. Akce proběhla na dalších 45 místech ČR.

Každý rok sníme 9,9 kg banánů na osobu. Zvláště v období vánočních svátků se jejich spotřeba zvyšuje a ceny jdou dolů. Banány jsou ovocem, které se nejčastěji vyskytuje ve slevových akcích, v průměru až jedenáctkrát do měsíce. Jak je ale možné, že ovoce, které k nám cestovalo takovou dálku, je levnější než lokální jablka?

Nízké ceny banánů jsou důsledkem cenové politiky řetězců, které na ně lákají spotřebitele. Řetězcům se vyplatí prodávat banány s menší marží, protože cenu tohoto ovoce si spotřebitelé pamatují a podle její výše pak hodnotí cenovou hladinu v obchodě. I proto bývají banány často ve slevě. To má negativní důsledky hlavně v zemích, kde se banány pěstují. Dodavatelé musejí čelit tlaku řetězců a šetřit na mzdách pracovníků. Nízká cena banánů ale neodráží skutečné náklady, které jejich produkce vyžaduje. Nejvíce se šetří na práci, kterou odvádějí pracovníci na plantážích. Kromě nízkého příjmu jsou zaměstnanci navíc nuceni pracovat bez ochranných pomůcek s mnoha chemikáliemi, které se používají na ošetření banánovníků, ale poškozují zdraví lidí i životního prostředí.

„Příběh banánů je interaktivní webová stránka o lidech, kteří pěstují banány, ale i o firmách, které banánový trh ovládají. Obsahuje videa, fotky, animace a příběhy, které vznikly na základě naší letošní návštěvy banánových plantáží v Kostarice a Panamě,“ uvádí Pavla Kotíková, koordinátorka kampaně Za férové banány a spoluautorka dokumentu. Cílem dokumentu je také motivovat české spotřebitele, aby požadovali po supermarketech, ve kterých nakupují, eticky vypěstované banány, například ty se známkou FAIRTRADE.

“Zapojením se do kampaně Za férové banány a vytvořením banánovníku bych rád oslovil nejenom všechny zdejší obyvatele, ale i ostatní, ke kterým se tato zpráva dostane. Aby se zamysleli nad tím, co kupují, proč to kupují, a jaké to má důsledky. A že i my jako jednotlivci, máme šanci něco změnit k lepšímu,” říká Petr Oliva.

V Česku probíhá již druhým rokem kampaň Za férové banány!, jejímž cílem je zajištění důstojných pracovních podmínek na plantážích s tropickým ovocem a ochrana životního prostředí při jeho produkci.

Petr Oliva

Reklama

Týdeník Velkomeziříčsko

Chcete mít každý týden přehled o tom, co se děje ve Vašem okolí? Přihlaste se k odběru elektronického týdeníku Velkomeziříčsko a my Vám jej každou středu zašleme e-mailem.

Registrací souhlasím se zpracováním osobních údajů.