Grafomotorika – vrchol ledovce
Zveřejněno 4. 5. 2023 10:27
Ve Speciálně pedagogickém centru (dále SPC) se našim dětským klientům věnujeme, mimo jiné, také formou speciálně pedagogických intervencí. Tato podpora si klade za cíl nejen všestranný rozvoj předškolních dovedností (zrakové a sluchové vnímání, předmatematické představy, prostorová orientace a grafomotorika), ale také intenzivní podporu oblastí, které mohou být výrazněji deficitní vlivem zdravotního postižení (smyslové, tělesné, vady řeči, mentální retardace). V minulých článcích našeho SPC jste se seznámili s nejčastějšími vadami řeči. Proč tedy nyní právě grafomotorika? Vývoj grafomotoriky, jemné motoriky a hrubé motoriky je úzce propojen s vývojem řeči.
Co znamená slovo „grafomotorika"?
Jedná se o psychomotorickou činnost, kterou vykonáváme při kreslení a psaní. Její úroveň významně ovlivňuje kresbu a písemný projev dítěte. Ke zvládnutí psaní dítě potřebuje získat řadu schopností, dovedností, zkušeností a návyků. Dovednost psaní je pro představu viditelný vrcholek ledovce. Jak všichni víme, podstatně větší část ledovce se ukrývá pod hladinou. Mezi nedílnou součást rozvoje grafomotoriky patří především přirozený rozvoj oblasti hrubé a jemné motoriky. Člověk se přeci zdokonaluje od velkých pohybů k malým. Pokud má dítě problém s kreslením či psaním, jeho celkové pohybové dovednosti jsou obvykle první oblastí, na kterou je třeba se zaměřit.
Pohybem ke správnému psaní, aneb ať žije hrubá motorika
Hrubá motorika vychází z pohybu velkých kloubů, zahrnuje pohyblivost končetin a celého těla. Zdokonaluje se při chůzi, běhu, poskocích, při všech pohybových hrách. Nejrychleji se rozvíjí v prvních dvou letech života, ale nepřestává se zlepšovat a automatizovat až do dospělosti.
Dítě předškolního věku ke svému zdárnému vývoji potřebuje denně přirozený pohyb. Vůbec nevadí, není-li vaše dítě zrovna „sportovně nadané" a pohyb příliš nevyhledává. Zvedněte jej od tabletu a jděte spolu do lesa nebo na hřiště. Vycházku můžete zpestřit chůzí po obrubníku, v rámci běhu např. zkusit slalom, přeskakovat kaluže, kameny, skákat po jedné noze, přes švihadlo, skákat v pytli, skákat panáka, chodit po chůdách... Děti milují také házení všeho a všude... Můžete se strefovat šiškami do stromů, házet klacík pejskovi, v zimě se navzájem koulovat. Fantazii se meze nekladou.
Skládám, skládáš, skládáme. Představuje se vám jemná motorika
Jemná motorika je řízena aktivitou drobných svalů, jedná se o postupné zdokonalování jemných pohybů rukou, uchopování a manipulace s drobnými předměty. Rozvoji jemné motoriky napomáhají každodenní činnosti, sebeobsluha, manipulační hry, tvořivé a rukodělné činnosti. Zkoušeli jste s dětmi navlékání korálků, těstovin, rozstříhaných slámek? Nechte dítě např. navléct si ponožky, zapnout suchý zip, knoflík, zavázat tkaničku, hrát si na Popelku přebíráním luštěnin, cvrnkat kuličky, namotávat vlnu ... Námětů a činností, jak rozvíjet jemnou motoriku, je na webu nespočet. Jde ale především o zapojení těchto činností do přirozeného denního rytmu. Děti všeobecně rády pomáhají v domácnosti, chtějí se cítit užitečné. Zapojujte proto své dítě do všech domácích prací i za cenu, že po něm v kuchyni zůstane větší nepořádek. Mimo jiné, každý předškolák by měl mít na starosti nějaké jednoduché domácí práce, aby si tak nenásilně přivykal na povinnosti ve škole.
A zpět ke grafomotorice
Pro stimulaci a rozvoj grafomotoriky dítěte předškolního věku je vhodné zvažovat pohybové cviky na uvolnění ramenního a loketního kloubu, zápěstí a prstů, dále uvolňovací grafomotorické cviky. Až poté by měl následovat nácvik jednotlivých grafických prvků. Ve své praxi se často setkáváme s napětím ruky a zvýšeným přítlakem na psaní náčiní. Vězte, že nejlepší přípravou na psaní ve škole je dobře motivované rytmické čmárání na velké ploše papíru.
Za Speciálně pedagogické centrum při ZŠ a SŠ Březejc
Mgr. Klára Dufková a Mgr. Marie Vondráčková – speciální pedagožky