Policisté se po celou letní sezónu zaměří na chování řidičů motocyklů
Zveřejněno 15. 5. 2019 7:31
KRAJ VYSOČINA - Letošní motorkářská sezóna je teprve na svém začátku, přesto policisté v Kraji Vysočina vyšetřovali od začátku roku do konce dubna celkem 15 dopravních nehod, při kterých měli účast motocyklisté. Jeden motocyklista zemřel, dva motocyklisté se těžce zranili a deset motocyklistů utrpělo při nehodě zranění, pouze dva motocyklisté vyvázli z nehody bez zranění. V jednom případě policisté zjistili, že řidič motocyklu před jízdou požil alkoholický nápoj.
Teplé jarní počasí láká na silnice tradičně větší počet motocyklistů. S tím by měli počítat nejen samotní motocyklisté, ale také všichni ostatní účastníci silničního provozu. Samotní motocyklisté by měli dbát zvýšené opatrnosti a nepřeceňovat svoje schopnosti zvlášť, když vyjíždějí na silnice po delší zimní přestávce. Proto policie všechny řidiče motocyklu upozorňuje, aby dbali opatrnosti a jízdě na motocyklu věnovali zvýšenou pozornost, aby nezpůsobili dopravní nehodu.
Motocyklisté patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu a případný střet s vozidlem nebo s pevnou překážkou končí ve většině případů úmrtím nebo těžkým zraněním motocyklisty. Nejzákladnější podmínkou bezpečné jízdy na motocyklu je používání prvků pasivní bezpečnosti. Důležitá je přilba, vhodné oblečení s reflexními prvky, pevná obuv a vhodné rukavice. Ale ani kvalitní výbava není zárukou bezpečného návratu, zejména pokud nezkušený motocyklista příliš riskuje a pokud nepřizpůsobí rychlost své jízdy stavu pozemní komunikace, hustotě provozu a počasí.
Policisté v Kraji Vysočina vyšetřovali v průběhu loňského roku 133 dopravních nehod, při nichž měli účast motorkáři – v 85 případech motocyklista dopravní nehodu zavinil. Při těchto nehodách pět motocyklistů zemřelo, 15 jich utrpělo těžké zranění a 97 jich bylo zraněno lehce. V pěti případech policisté při šetření dopravní nehody zjistili, že motorkář požil před jízdou alkoholický nápoj. V jednom případě motocyklista po nehodě odmítl podrobit se dechové zkoušce.
Při jízdě na motocyklu v jarním období je nutné dbát především zvýšené opatrnosti. Riziko dopravní nehody se zvyšuje, pokud na vozovce ještě zůstal písek nebo štěrk po zimním posypu nebo po zimní údržbě komunikace. Důležité je dokázat dobře zareagovat v případě, kdy dochází ke střídání povrchu vozovky - asfalt – beton - dlažební kostky. Velkým rizikem mohou být různé nerovnosti na vozovce a výtluky po zimě, které se správcům komunikace ještě nepodařilo opravit.
Pro bezpečný návrat motocyklistů z jejich cest je velmi důležité, aby řidiči motocyklů vždy jezdili s rozumem a nikdy nepřeceňovali své síly. Na silnicích se v dnešní době stále častěji objevují také mladí motocyklisté, kteří nemají zatím vůbec žádnou zkušenost s ovládáním silného stroje, takže velice snadno přecení své síly, motocykl nezvládnou a výsledkem je pak většinou havárie. Často ale bohužel s tragickými a zcela nevratnými následky. Je důležité, aby řidiči motocyklů vždy jezdili s rozumem a nikdy nepřeceňovali své síly. Na silnicích se v dnešní době stále častěji objevují také motocyklisté, kteří nemají zatím vůbec žádnou zkušenost s ovládáním silného stroje, takže velice snadno přecení své síly a výsledkem je pak havárie. Často ale bohužel s tragickými a zcela nevratnými následky.
„Na chování motorkářů na silnicích se budeme zaměřovat v rámci dohledu nad silničním provozem v průběhu celého letošního roku. Přesto musíme říci, že postihovat všechny jejich přestupky je nad naše síly," dodává vedoucí odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie kraje Vysočina plk. Mgr. Jan Kostečka s tím, že nejčastějším zjištěným přestupkem v případě řidičů motocyklů bývá překročení nejvyšší povolené rychlosti. Policisté proto připravují na nadcházející období dopravně bezpečnostní akce, které budou zaměřeny speciálně na kontroly řidičů motocyklů.
Podle zkušeností dopravních policistů je jednou z nejčastějších příčin kolizí motocyklistů nezvládnutí stroje. Motocyklisté často nesprávně, nebo opožděně zareagují na vzniklou situaci a správný manévr, nebo jeho dokončení nezvládnou. Motocykl se pak stává neovladatelný a následky mohou být tragické. Z praxe dopravních policistů všeobecně vyplývá, že motocyklisté často podceňují i důležitost přilby a náležité výbavy.
Problémy mohou nastat u motocyklistů, kteří ještě nemají dostatečné zkušenosti s řízením motocyklu, kteří se po zakoupení výkonného stroje, nenaučí dokonale zvládnout jeho ovládání a problémy pak nastávají při průjezdech zatáčkou, či předjíždění. Rovněž tak nemají dostatečnou zručnost při zvládnutí stroje ve smyku a v samotném předvídání kolizních situací. Do nebezpečné situace se mnozí mohou dostat i při jízdě ve skupině motocyklistů, kdy nebývají dodržovány bezpečné vzdálenosti mezi stroji a reakce na „přibrzdění" vpředu jedoucího stroje může vyvolat řetězovou nehodu vzadu jedoucích strojů.
mjr. JUDr. Dana Čírtková