Bílá kniha dopravy projde aktualizací

most u_postyV příštích letech bude třeba dořešit některé dopravní problémy ve městě. V tomto smyslu projde aktualizací také takzvaná Bílá kniha dopravy - strategický plán postupného vylepšování dopravní situace ve Velkém Meziříčí. Řekl to starosta Radovan Necid.

Bílá kniha dopravy vznikla před pěti lety. Tehdy Radovan Necid ve spolupráci s odborem dopravy radnice shromáždil soupis opatření, která by mohla významně pomoci plynulosti a bezpečnosti dopravy ve městě. Tato opatření pak radnice začala postupně uskutečňovat. Jde o dopravní stavby a akce, které jsou rozděleny do dvou kategorií, na městské a na krajské.

Silnice 602, kruháče a parkování

Momentálně tvoří největší zádrhel krajská silnice II/602 a nedostatek parkovacích míst po celém městě. Hlavní průtah městem od Jihlavy na Brno zároveň slouží jako objízdná trasa pro dálnici D1. Letos, kdy se opravují dva úseky dálnice u Velkého Meziříčí, bývá každá komplikace na dálnici ve městě znát. Už téměř měsíc auta z dálnice kvůli kolonám po haváriích zatěžují silnici II/602. „V dubnu jsem navštívil redakci Zelené vlny Českého rozhlasu, kde jsme si vysvětlovali, jak obtížné je pro Velké Meziříčí a jeho okolí snášet to, když dopravní zpravodajství navádí řidiče z dálnice objet kolony přes Velké Meziříčí. Z Prahy jsem odjížděl s pocitem, že jsme si porozuměli, a doufám, že se vzájemná informovanost zlepší,“ řekl Radovan Necid. Další kapitolou je parkování ve městě. I tento prvek chce prý posoudit a výrazně zlepšit.

Město před dvěma roky přesvědčilo kraj, aby klíčovou křižovatku na Hornoměstské a Třebíčské přebudoval na okružní. To se podařilo a průjezdnost se výrazně zlepšila. Letos pak projde rekonstrukcí dosluhující most u pošty. Právě tato oprava ale do dopravy ve Velkém Meziříčí citelně zasáhne. Oprava by měla začít v červnu a skončit v listopadu letošního roku. Silnice bude úplně uzavřena a objížďka pro osobní auta povede přes Třebíčskou ulici a ve směru na Brno přes dálnici D1. „Zatím nemáme informace o tom, že by kraj tyto termíny měnil, či posouval,“ řekl starosta Necid.

Na Třebíčské ulici bude ještě do konce května probíhat oprava vodovodu a kanalizace, pro kterou město stanovilo termín do konce května tak, aby právě Třebíčská mohla jako objížďka uzavřeného mostu sloužit. „Také zde jsou zatím práce podle plánu a zhotovitel garantuje slíbený termín,“ potvrdil starosta.

Zároveň bude v Bílé knize dopravy zdůrazněn význam plánovaných kruhových objezdů na křižovatkách na Vrchovecké, U sv. Josefa a u Billy. „Ukazuje se, že nejen v Meziříčí, ale i v celé Evropě se kruháče osvědčují. Proto je nutné zastaralé světelné křižovatky přebudovat. Budeme na kraj apelovat, aby nám, obyvatelům Velkého Meziříčí, v tomto pomohl,“ plánuje starosta Necid.

Most u polikliniky

Bílá kniha dopravy klade také důraz na bezpečnost. Příkladem je krajský most u polikliniky. Ten má vysoké betonové zábradlí, které brání řidičům ve výhledu. Zábradlí navíc tvoří nosnou konstrukci mostu a nedá se tudíž snížit. Jediným řešením je výměna celého mostu. „Zde se stává hodně nehod, které se zatím naštěstí vždy obešly bez vážnějších důsledků. V dubnu se zde ale střetlo osobní auto s motocyklem a tato nehoda už tak banální nebyla,“ popsal Radovan Necid. Starosta proto pozval krajského radního pro dopravu Jana Hyliše k jednání přímo na místě. „Podle naší předběžné debaty se zdá, že nové vedení kraje bere toto nejnebezpečnější místo v našem městě vážně. Věřím, že k nějaké dohodě dospějeme,“ uvedl Necid a dodal, že dopravní úřad nebezpečné místo alespoň lépe a výrazněji označí.

Křižovatka u Oslavice a obchvat

Nejdůležitějším úkolem je pak vybudování obchvatu Velkého Meziříčí. Ten by měl ulevit centru města zejména směrem na Třebíč. Město má s krajem dohodu o tom, že vykoupí pozemky a nově i připraví dokumentaci pro územní rozhodnutí. Kraj naopak obchvat poté postaví. „Městskou část dohody průběžně plníme, snad se nám záměr společně s krajem podaří,“ řekl Radovan Necid. Obchvat města navazuje také na křižovatku u Oslavice, kde se stává poměrně značné množství nehod, zpravidla kvůli nedodržení přednosti v jízdě. Změnit technicky tuto křižovatku není jednoduché - na rychlostní silnici tohoto typu, tedy na obchvatu, kruhový objezd jednoduše nelze vybudovat. Všechny technické prvky, které aplikoval náš dopravní úřad, tedy vodorovné dopravní značení, snížení rychlosti, zvýraznění barevných obrubníků a podobně dosud ke snížení počtu nehod nevedly.

Bílou knihou se dnes zabývá vedení města a tzv. bezpečnostní skupina, tedy záchranáři, státní a městská policie, dopravní odborníci, odbory dopravy a výstavby. „Její aktualizovanou verzi poté dostanou k dispozici k připomínkám městská rada a zastupitelé města,“ uzavřel starosta Radovan Necid.

Petros Martakidis

 

DOPRAVA: Často kladené otázky

Proč jednoduše nepošlete dva chlapy se sbíječkami, aby to betonové zábradlí na mostu u polikliniky ubourali? Je to práce na jednu sobotu. To čekáte, až se tam někdo zabije?

Masivní betonové zábradlí tvoří nosnou konstrukci mostu. Jednoduše řečeno: jsou to betonové „trámy“, na kterých je vynesena celá konstrukce mostu. Jakmile kousek „ubouráte“, most spadne. Jediné řešení je výměna mostu. Most je krajský a kraj slíbil pomoc.

Jak je možné, že jste dovolili zároveň opravovat dálnici s opravou mostu u pošty? Jste padlí na hlavu? To si máme koupit vrtulníky, nebo se naučit létat?

Dálnici vlastní a opravuje stát. Most u pošty vlastní a opravuje kraj. Oni průběžně vyhodnocují stav komunikací a mostů, mají na starosti projekční práce a termíny oprav. Nikoliv město. Na dálnici je absolutně nemyslitelné ze strany města cokoliv zdržovat. Ministerstvo rozhoduje a nařizuje. Na kraji je diskuze otevřenější, ale na druhou stranu je pravda, že kdyby město opravu mostu zamítlo či zdržovalo, oprava by nebyla. Na opravu mostu získal kraj evropské peníze, které ale musí vyčerpat letos. Kdyby se to nepodařilo, oprava mostu by se odložila na neurčito. A kdo by pak byl denně v nebezpečí? My, obyvatelé Velkého Meziříčí. A příští rok to bude na dálnici u Velkého Meziříčí ještě horší. Stát totiž začne opravovat dálnici mezi „našimi“ sjezdy, tedy přímo nad městem.

Proč při kolonách nevypnete semafory na křižovatkách? To by přece pomohlo!

Nepomohlo. Hasiči, záchranáři, policisté i dopravní inženýři nás několikrát ujistili o tom, že by vypnuté semafory naopak situaci zhoršily. Bez semaforů nastává chaos, z vedlejších komunikacích se zhorší průjezdnost na nulu. Navíc, chodci mají na křižovatkách přednost a tím následně zpomalují dopravu a jejich bezpečnost se výrazně zhoršuje. Nejsem odborník na plynulost dopravy, ale věřím lidem, kteří se tím profesionálně zabývají. Jejich argumenty zní logicky, jejich zkušenost bychom měli respektovat.

odpovídal starosta Radovan Necid

Reklama

Týdeník Velkomeziříčsko

Chcete mít každý týden přehled o tom, co se děje ve Vašem okolí? Přihlaste se k odběru elektronického týdeníku Velkomeziříčsko a my Vám jej každou středu zašleme e-mailem.

Registrací souhlasím se zpracováním osobních údajů.