Transport obřích vrat pro vodní dílo Gabčíkovo projel po mostě Vysočina
Zveřejněno 16. 4. 2020 13:16
První nadměrný náklad projel po pravé části mostu Vysočina ze středy 15. na čtvrtek 16. dubna. Firma Metrostav převezla jeden z osmi dílů vrat, které patrně největší jeřáb vyloží na vodním díle Gabčíkovo. Kolona po modernizovaném mostě projela za asistence Policie České republiky a Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Pro převoz všech dílů vrat existují tři trasy. „Zatímco severní trasa směřuje přes Hradec Králové, Olomouc, Mohelnici a Veselí nad Moravou, střední trasa přes Chrudim, Vysoké Mýto, Olomouc, Vyškov a Brno a třetí trasa „D1" vede přes Kolín, Jihlavu a Brno," uvádí Vojtěch Kostiha, tiskový mluvčí Skupiny Metrostav. Příprava trvala dlouhé měsíce, kdy v ocelářské dílně v Horních Počernicích vrata vznikala za pomoci tvarování, svařování a lakování. Nyní se stovky tun hotových komponent přesouvají na místo určení do Gabčíkova na Slovensku.
„Po D1 transportujeme jeden z nejlehčích dílů vyrobených vrat. I tak však váží úctyhodných 28,5 t a celková hmotnost soupravy činí 42 t. Díl má délku 18 m, šířku 3 m a výšku 4,2 m. Pro srovnání: Nejtěžší díl nových vrat váží 107 t. Pro přepravu tak těžkých břemen jsme museli využít speciální podvalníky a při nakládce a vykládce jedny z největších jeřábů," vysvětluje Radek Liška, vedoucí projektu z Metrostavu.
Známá přehradní nádrž vznikla v devadesátých letech dvacátého století a nyní probíhá, hlavně v oblasti plavebních komor, její modernizace, která má za cíl zvýšit bezpečnost i intenzitu lodní dopravy. „Vodní dílo Gabčíkovo u Bratislavy prochází nejrozsáhlejší modernizací v historii. Její podstatou je výměna vrat na obou plavebních komorách. Prestižní miliardová zakázka na první pohled zaujme impozantními čísly. Vrata pro každou ze dvou plavebních komor mají rozměry 36 na 22 m, tloušťku 2 m a i s pomocnými konstrukcemi váží 1200 t. Jsou tedy těžší než proslulá vrata u Panamského průplavu," doplnil Kostiha.
Zuzana Najtová