Ekocentrum Chaloupky se vyjádřilo k protestům žáků středních škol
Zveřejněno 10. 3. 2019 10:10
Odbornou i laickou veřejností nyní hýbou protesty středoškoláků, kterým není lhostejný osud planety a vadí jim liknavý postoj politiků. Tyto protesty probíhají po celém světě a čeští studenti se přidali. Je to správné? Mají na to právo, nebo by měli sedět poslušně v lavicích a počkat, až to dospělí nějak vyřeší? Tady v pár odstavcích shrnujeme názor ekopedagogů z ekocentra Chaloupky.
Nemůžeme samozřejmě mluvit za všechny pedagogy, kteří se zaměřují na environmentální výchovu, vycházíme ovšem z dokumentů, které používá MŠMT pro stejnojmenné průřezové téma, z výzkumů a z vývojové psychologie, i z cílů a prostředků environmentální výchovy, které definuje MŽP. Zaměříme se především na argumenty, které padají v diskuzích a novinových článcích.
Demonstrují z vlastního přesvědčení?
Středoškolák je dospívající člověk ve věku 15 až 20 let, pokud studuje gymnázium, má většinou lepší mediální gramotnost než běžný senior i leckterý dospělý. Ovládá jazyky, jezdí po světě. Rozhodně bychom měli být opatrní v argumentacích, že je snadno ovlivnitelný médii. Dospívající v této době mají svou hlavu, a pokud jsou o něčem přesvědčeni, volí ostřejší řešení, klidně i občanskou neposlušnost. Navíc průměrný student střední školy většinou ještě nemůže volit nebo je to čekající prvovolič a nemůže tedy ovlivňovat své okolí podobně jako dospělý. A tak je demonstrace jedna z mála legitimních možností, jak mohou svůj názor veřejně projevit. To, že studenti stávkují, je rozhodně jejich vlastní přesvědčení, dozajisté v tomto nebudou manipulováni.
Legitimita stávky či demonstrace studentů.
Asi by neprošlo tvrzení, že dospělí mohou stávkovat a demonstrovat za svobodu médií, vyšší platy, politickou kulturu, svobodu, ale studenti za čisté životní prostředí a snižování emisí CO2 nikoliv. Vzpomeňme na rok 1989, kdy tehdejší vládní představitelé demonstraci zpochybňovali s tím, že jim děti nebudou říkat, co mají nebo nemají dělat. Nezapomeňme na ono skandování: "Nejsme děti". Myslíme si, že mají právo se vyjadřovat k tématu, které přímo ovlivňuje kvalitu jejich budoucího života.
Děti se mají učit a ne protestovat
Věříme, že vedení kampaně, komunikace se školou, médii i rodiči, otevření celospolečenské debaty na téma ochrany životního prostředí a planety, a i ta skutečnost, že studenti musí najít argumenty a počítat s konfliktem (ve smyslu konstruktivní výměny názorů), jim pro jejich budoucnost (ať už bude jakákoliv) dá mnohem víc, než sebelépe vedená páteční výuka ve škole. Stávkovat v zaměstnání můžeme a ve škole ne?
Dětem nepřísluší hodnotit a řešit globální změny klimatu
Právě naopak. Smyslem celé environmentální výchovy je naučit děti žít život, který bude ohleduplný k životnímu prostředí. Našim cílem je, aby si děti zamilovaly přírodu, poznaly základní zákonitosti, rozeznaly problém a porvaly se s konfliktem, a aby z nich byli odpovědní spotřebitelé, občané i voliči, kterým není lhostejno, jak vypadá krajina, příroda nebo klima na Zemi.
Jsme rádi, že se čeští středoškoláci do protestů, které jsou celosvětové, přidali. To, že poukazují na to, že politici poslouchají spíše lobby než vědce, to, že volají po čistější budoucnosti a bojují proti změnám klimatu, je správné. Že používají ráznější kroky, než bychom volili my, přece nevadí. Buďme rádi, že se zajímají o svou budoucnost, a přejme jim trochu lepší vyhlídky, než jaké jsou nejen prognózy klimatologů, ale i obrázky české krajiny zasažené nebývalým suchem a extrémními výkyvy počasí.
Martin Kříž