Chaloupky se zapojily do akce Květen – Měsíc školních zahrad
Zveřejněno 9. 5. 2018 9:07
Kdo by si to byl před pětadvaceti lety pomyslel. Školní zahrady byly tehdy houfně rušeny a pěstitelské práce z výuky v podstatě vymizely. Symbolem pokroku se stala fialová saka a diplomatky. Všichni chtěli být manažery. Praxe však ukázala, že to nebyl krok správným směrem. S rozvojem obcí totiž velice rychle mizí místa, kde si děti mohou venku bezpečně hrát. Právě proto školy po celém světě v květnu vzdávají hold svým zahradám.
Právě školní zahrada se totiž může stát místem, kde děti pod širým nebem zažívají dobrodružství, zvyšují svoji fyzickou i sociální zdatnost. Letos poprvé se do slavení přidávají i školy v České republice. Zapojit se mohou jakékoliv mateřské, základní i střední školy.
Chaloupky se věnují školním zahradám více jak 30 let. „Proti rušení školních zahrad protestovala již zakladatelka Chaloupek Květoslava Burešová,“ říká Martin Kříž, jeden ze zakladatelů česko-slovenského časopisu Školní zaHRAda. Tento časopis vycházející čtyřikrát ročně přináší pomoc a inspiraci mateřským i základním školám. Dozví se tu, jak zahradu založit i jak v ní učit. Ve školních zahradách se totiž už dávno neučí jen plení a okopávání, ale v i předměty jako je český jazyk, matematika, fyzika, chemie… Výuka v zahradě je pak přesně to, čemu Komenský říkal škola hrou.
Jak vyplývá z rozsáhlého výzkumu České děti venku, který v roce 2016 realizovala Nadace Proměny Karla Komárka, typický český školák stráví venku ve všední den průměrně 1 hodinu a 41 minut, zatímco na internetu, hraním her nebo sledováním televize stráví denně 4 hodiny 14 minut. Výzkum také ukázal, že během výuky se dostane ven jen menšina dětí (nejčastěji na hřiště, v 8 % případů). Pobyt venku je přitom pro získávání zkušeností s okolním světem pro děti zásadní. Každodenní pobyt dětí venku zároveň vnímá podle výzkumu jako důležitý 81 % rodičů. Škola se pak nabízí jako ten, kdo může s vytvářením přirozeného prostoru pro děti pomoci.
K Měsíci školních zahrad se v České republice kromě škol spolu s Chaloupkami o. p. s. aktivně připojují také kolegové z pražského sdružení Tereza a brněnské Lipky, které podporují širší využití školních zahrad a vzdělávání dětí venku. Původcem myšlenky Měsíce školních zahrad je Mezinárodní asociace školních hřišť a zahrad (ISGA) sdružující odborníky na vzdělávání, architekty, zástupce neziskovek i univerzit z více než dvaceti zemí světa, kteří usilují o proměnu charakteru školních zahrad tak, aby dětem zajišťovaly lepší prostředí pro hru a učení venku.
Jan Uher