Chaloupky ukázaly rakouským partnerům školní zahrady v Borech a ve Velké Bíteši
Zveřejněno 24. 11. 2016 10:09
Na začátku tohoto týdne se ve Velkém Meziříčí sešli účastníci projektu EDUGARD, který se zaměřuje na využití školních pozemků, areálů a zahrad jako místa pro vzdělávání žáků. Zástupci organizací z Rakouska a České republiky zde jednali o možnostech rozvoje zahradní pedagogiky.
Školní zahrady mají v obou zemích více než stoletou tradici. U škol se objevují už v 19. století. Ale pouze v Česku se alespoň v nějaké míře zachovaly do dnešní doby. Velkým propagátorkou jejich zachování a rozvoje u nás byla zakladatelka Chaloupek paní Květoslava Burešová a Chaloupky v této tradici pokračují. Rozhodně se nejedná o návrat do minulosti. Zahrady umožňují využití moderních vzdělávacích metod jakou je třeba badatelské vzdělávání, učení se praxí či učení se o reálném světě.
Cílem projektu je vytvoření společného vzdělávacího rámce, který by definoval zahradní pedagogiku a možnosti jejího rozvoje na obou stranách hranice. Součástí bude i příprava budoucích učitelů, další vzdělávání pedagogických pracovníků a vytvoření vzdělávacích programů přímo pro žáky. Za Českou republiku se do projektu kromě ekocentra Chaloupky zapojila Jihočeská univerzita, Přírodní zahrady a brněnská Lipka. Rakouskou stranu zastupuje Vyšší odborná škola z Vídně a sdružení Natur im Garten z dolnorakouského Tullnu.
A aby úvodní jednání projektu nebylo jen teoretické, došlo i na praktické ukázky. Nejprve představili lektoři ekocentra Chaloupky aktivity, které lze s dětmi v tomto ročním období na zahradě realizovat, a pak se všichni vydali přímo do škol. Školní zahradu a aktivity školy se zahradou spojené poznávali účastníci na Základní škole Hany Benešové v Borech. Došlo i na ochutnávku mrkvové pomazánky, kterou žáci připravili ze sklizené mrkve či na nealkoholický ovocný punč. Nově vybudovanou zahradu pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami obdivovali také na Základní škole Tišnovská ve Velké Bíteši. „Zahrada je pro nás místem vzdělávání, odpočinku, ale i místem, kde se setkáváme se sousedy, rodiči našich žáků i s širokou veřejností,“ pochvalovala si zdejší paní učitelka Alena Kalinová, „a když mi žák místo květiny donese do školy tašku koňského hnoje, mám z toho opravdovou radost,“ dodala pro pobavení na závěr.
Projekt EDUGARD byl podpořen z programu spolupráce INTERREG V-A Rakousko-Česká republika.
Jana Audy