Císařské manévry: Jak to tehdy bylo

F 134.27_webOznámení o jejich konání od 8. do 12. 9. 1909 na Velkomeziříčsku přišlo na okresní hejtmanství v červnu 1909. A nastal shon, rozruch a velké chystání – zvláštní výbor ustanovený na mimořádné schůzi zastupitelstva měl vše zařídit pro důstojné uvítání vzácných hostů.

Ulice byly rozšířeny odstraněním zahrádek a teras před domy, ze Skutče byly objednány dlažební kostky nahrazující dosavadní dláždění kočičími hlavami; ulice osvětlily petrolejové lampy, kostel byl opatřen novým nátěrem, opravy se dočkala i radnice. Na nádraží byla postavena nová čekárna, došlo na kladení nových pražců na trati, silnice od nádraží byla nově rekonstruována. Školy a veřejné budovy se upravily na kasárny, vojáci se ubytovali i do gymnázia. Vlaky bylo přivezeno 23 vagónů lůžek, a i tak někteří vojáci nocovali pod širákem – také jich zde bylo přes 60 tisíc!

S20C-423080709490 0006_webStavěly se slavobrány podle návrhu akademického malíře Oldřicha Blažíčka, ulice lemovaly stožáry s girlandami. Město propojila nová telefonní síť instalovaná mezi panovnickými rodinami, ministry a důstojníky. Německý císař měl zvláštní linku do Berlína, propojily se okolní zámky, zřídila se telegrafická stanice u nás, ale i v Křižanově a Jaroměřicích.

Na poště namísto deseti pracovníků jich bylo povoláno 60, připravil se zde přístavek pro novináře. Všechny silnice v celém okrese doznaly vzorné úpravy, císařská silnice byla od Jihlavy k nám vyasfaltovaná díky německé firmě.

Císaři byli ubytovaní na zámku u hraběte Harracha. Sedm pokojů zabral německý císař, čtyři pokoje František Josef. Vše bylo dozdobeno obrazy a starožitnostmi, ač císařský nábytek a potřeby císařů sem přivezlo 32 vagónů. Generální štáb sídlil v nové správní budově velkostatku, byty ve městě byly pronajaty nejvyšším vojenským hodnostářům, pro příležitostné návštěvníky se zřídily levné noclehárny.

Manévrů se zúčastnili i vyslanci, přijeli atašé Německa, Bulharska, Anglie, Francie, Itálie, Rumunska, Srbska, Španělska, Ruska, Turecka, Japonska, Chile a Americké unie.

Ve stáji čekalo 52 koní pro dvorní provoz, 82 jezdeckých koní pro oba císaře a jejich doprovod, 52 koní pro důstojníky, 32 císařských automobilů bylo zaparkováno ve zvláštním stanu.

Hlavní operační prostor byl na východ od Jihlavy k Velkému Meziříčí. Vojska byla rozdělena do dvou skupin – severní se sídlem na zámku v Křižanově, a jižní sídlící na zámku v Jaroměřicích. Vrchní velení patřilo arcivévodovi Františku Ferdinandovi d'Este sídlícímu na velkomeziříčském zámku. Vše bylo připraveno, mohla začít nová generální zkouška na válku.

F 134.29_webPátek 3. 9.

7.45 První němečtí hodnostáři dorazili do města.

Sobota 4. 9.

Vrchní velitel severní armády se s celým svým generálním štábem usadil na křižanovském zámku.

Úterý 7. 9.

Do města dorazilo 40 automobilů, generální štáb, vyslanci a vojenští atašé. Večer zvláštním vlakem dorazil následník trůnu František Ferdinand d'Este s doprovodem, na nádvoří zámku byl přivítán mnoha významnými osobnostmi, m.j. i nejvyšším štolbou hrabětem Kinským.

Středa 8. 9.

Ráno proběhla v kostele svatého Mikuláše mše a kázání brněnského biskupa hraběte Huyna. Slavnostní příjezd císaře Františka Josefa I. ve 12.30 proběhl za hlaholu zvonů a znění hudby. Uvítání císaře zemským hejtmanem hrabětem Serenyim zaznělo nejdříve česky a následně německy a bylo spojeno s ujištěním o loajalitě obyvatel Moravy, císař poděkoval několika českými větami, následoval projev v němčině. Poté byl císaři představen starosta města Josef Čermák, ten monarchu přivítal českým proslovem a monarcha mu odpověděl rovněž česky. Mezi davy jásajících lidí všichni účastníci vítací ceremonie odjeli na zámek.

Ten byl podroben největším přípravám a na vše osobně dohlížel hrabě Harrach. Byly dokončeny opravy zámeckých budov, zřídilo se elektrické osvětlení. Elektřina vedla podzemním kabelem z vlastní elektrárny vybudované v panské pile. Ta stála v místě dnešního Kauflandu.
Poněvadž meziříčský starosta odmítl císaře vítat německy, rozhodli ve Vídni o uvítání Viléma II. v Jihlavě. Proto z Meziříčí ve 14 hodin vyjelo více než 20 automobilů s následníkem trůnu a s doprovodem směrem k Jihlavě, kam v 16.00 dorazil zvláštní vlak s německým císařem. Ten byl oblečen v rakouské generálské uniformě, následník trůnu zase v generálské uniformě pruské. Po vítacích ceremoniích projela kolona jihlavskými ulicemi naplněnými především nadšeným německým obyvatelstvem. A už v 17.10 minut vjížděly první automobily do Meziříčí. U kaple na kopci při vjezdu do města volalo sedm meziříčským Němců „Heil", „Hurrá", zbývající čeští obyvatelé provolávali „Sláva". Auta zamířila na zámek, za zvuku generálního pochodu a vlajících vlajek rakouské i německé přivítal Viléma František Josef oblečen v uniformě své gardy s insigniemi pruského polního maršálka.

S20C-423080709490 0007_webČtvrtek 9. 9.

Vypukly vlastní manévry. Vojsko se už dva dny rozkládalo na určená místa. Severní armáda – nepřítel – označená červenými páskami, obsadila vesnice kolem Křižanova, jižní armáda v okolí Rudíkova. Tam také přijeli v 10 hodin oba císařové a František Josef I. dal znamení k zahájení nepřátelství. Dělostřelci používali tehdy vojenskou novinku nepřímého měření. Severní armáda postupovala přes Velkou Bíteš a Velké Meziříčí na jih, jižní armáda obsadila Třebíč a Vicenice. Nepřátelství při těchto manévrech pokračovalo i v noci, ale císařové měli odlišný program – při večerní hostině císař Vilém uděloval významným osobnostem vyznamenání, hrabě František Harrach obdržel Řád červeného orla II. třídy.

Pátek 10. 9.

V zámecké kapli i kostele se konalo rekviem za zemřelou císařovnu zavražděnou 10. 9. 1898 a pokračovalo se v manévrech. Boje se přesunuly na východ, hlavní císařský stan byl u obce Březky. Severní armáda se po předešlé porážce přesunula k Rudě, tam se strhl boj a červení opět prohráli. Ve 14.30 se na meziříčském zámku opět konala hostina. V 16.30 odjel císař Vilém do Jihlavy a odtud vlakem zpět do Německa.

Sobota 11. 9.

Na kopci za Rudíkovem se rozložila severní armáda, jižní stála v sevřeném šiku mezi Třebíčí a Náměští, „boj" probíhal na bodáky. Záhy bylo jasné, že jižní armáda nemá proti severní žádnou šanci. V 10.15 minut, kdy byl nejlítější boj, dal císař manévrům odtroubit. Šéf generálního štábu jízdní divize patřící k poraženým se pokusil o sebevraždu. Po 14. hodině přijal císař František Josef I. hlášení o výsledku bojů a po rozloučení se starostou a poděkováním za milé přijetí i pochvale zdejších silnic z Meziříčí odjel.

Tyto manévry přinesly možnost prvního využití nových vymožeností – velkého množství automobilů, rychlopalných strojních pušek, kol a motocyklů, široké telefonní a telegrafní sítě, bezdrátové telegrafie, pozorovacích balonů, polní kuchyně. Manévry provázelo parné letní počasí přes den, noci už byly podzimně chladné. Poslední noc byla obzvlášť dramatická. Dragounský pluk z Brna nocoval pod širým nebem na poli pod Spravedlností. Koně se splašili a 150 jich utíkalo přes Meziříčí k Jihlavě. Podařilo se pochytat sotva polovinu z nich a při krocení se zalíbil hraběti Harrachovi jeden odvážný vojín ze Znojma – Leopold Lojka. Stal se řidičem hraběte a byl přítomen tragickým událostem v Sarajevu v červnu 1914. Ale to už je jiný příběh.

Po zaplacení všech výdajů spojených s manévry a škod způsobených na polích zůstala Meziříčským po manévrech dlouhotrvající vzpomínka, upravené domy a vzorně opravená silnice.

Zdroj informací:
Ročenka města Velkého Meziříčí, červen 1999, zpracovalo muzeum

Reklama

Týdeník Velkomeziříčsko

Chcete mít každý týden přehled o tom, co se děje ve Vašem okolí? Přihlaste se k odběru elektronického týdeníku Velkomeziříčsko a my Vám jej každou středu zašleme e-mailem.

Registrací souhlasím se zpracováním osobních údajů.