Linka důvěry oslavila patnáctileté výročí svého založení
Zveřejněno 21. 7. 2022 10:41
Prvního května oslavila Linka důvěry STŘED patnáctileté výročí svého založení. Své služby poskytuje anonymně, sedm dní v týdnu, od 9 do 21 hodin prostřednictvím telefonu, chatu nebo e-mailu. Pracovníci linky jsou profesionálové, psychologové nebo sociální pracovníci se speciálním výcvikem pro práci v krizových situacích a za minulý rok evidovali celkem 2 578 kontaktů.
„Klienti se na nás nejčastěji obracejí s tématy týkající se osobnostní a existenciální problematiky. Výrazně narostla témata spojená s osamocením, obtížemi se sebou samým a sebevražednými myšlenkami. V loňském roce klienty nejvíce trápily vztahy v rodině a nesoulad ve vztahu. Výraznou roli zde hrály lockdowny a s tím spojené homeoffice a distanční výuka," sděluje koordinátorka linky Tereza Nekulová.
Ve srovnání s loňským rokem také narostly hovory z oblasti zdravotní. Výrazně se navýšil počet hovorů s tematikou duševního onemocnění a překvapivě i tělesného onemocnění. Naopak témat spojených s onemocněním COVID-19 výrazně ubylo. Oblast závislostí a sociálních patologií bohužel také zaujímá vysoký post, co se týká četnosti kontaktů. O tři příčky na pomyslném žebříčku se posunuly problémy s alkoholem, které zaujímají první místo, následuje domácí násilí, šikana a poruchy příjmu potravy. S domácím násilím se též pojí syndrom týraného, zneužívaného a zanedbávaného dítěte. Toto téma se na lince důvěry probíralo 17% častěji než v roce 2020.
„Naopak evidujeme mírný pokles hovorů týkajících se náhlého traumatického zážitku. V této oblasti se klienti na nás nejvíce obraceli v situacích náhlého úmrtí blízké osoby a znásilnění," doplňuje Tereza Nekulová.
Linku důvěry může kontaktovat každý, kdo se z jakéhokoliv důvodu necítí dobře a neví, s kým by mohl svá trápení řešit. Dostane prostor pro srovnání myšlenek, znovu nalezení vlastních osvědčených strategií při řešení obtížných situací a podporu v jakkoliv náročném období.
Ing. Eliška Lisá,
PR manažer a fundraiser STŘED, z.ú.