Radovan Necid: Proč se město ucpává a proč nejsme jako na západě?
Zveřejněno 13. 9. 2016 22:14
Od minulého pondělí, kdy začala přestavba provizorního kruhového objezdu na Hornoměstské ulici na trvalý, se v našem městě potýkáme s dopravními komplikacemi. V následujícím textu se pokusím vysvětlit příčiny této věci a odpovědět také na některé nejčastější dotazy, se kterými se setkávám.
Příčina první: Uzavřená Třebíčská
Určitě všichni, kdo Velkým Meziříčím nyní projíždějí, zaznamenali, že nejhustší doprava a kolony vznikají průjezdem městem přes Hornoměstskou, Novosady a Sokolovskou směrem na Brno. To je z největší části způsobeno tím, že všechna auta, která chtějí jet na Třebíč (včetně všech místních, kteří potřebují do Čechových sadů, na Třebíčskou a podobně), musí tuto trasu projet. Veškerá doprava, která by jinak směřovala po ulici Třebíčské nahoru a centru města se vyhnula, nyní musí celým centrem projet (řidiči mohu využít i „povolené zkratky“ pro auta do 3,5 tuny, stačí sledovat dopravní web města a reagovat na jednotlivé etapy výstavby).
Myslím, že nikdo z nás Velkomeziříčáků doteď ani netušil, jak důležitý uzel tedy kruhový objezd na křižovatce je, a jak nenahraditelnou odlehčovací funkci má právě ulice Třebíčská (která je dnes zavřená).
Příčina druhá: Uzavřené dálniční sjezdy
Tou druhou příčinou je skutečnost, že jsou nyní kvůli opravám zavřené nájezdy na dálnici D1 v Měříně a ve Velkém Meziříčí-západ. To znamená, že kdokoliv jede od Jihlavy směrem na Brno po silnici 602 a nenajede na dálnici nejpozději ve Velkém Beranově, musí projet naším městem. A to včetně tranzitujících kamionů, které byly jinak zvyklé vrátit se před Velkým Meziříčím na dálnici kvůli našemu zákazu průjezdu.
Příčina třetí: Nehody na dálnici
Třetí příčinou jsou lokální nehody na dálnici, jak tomu bylo minulý týden v pondělí a ve čtvrtek. Pokud se nad naším městem stane nehoda, doprava z dálnice prostě do Velkého Meziříčí směřuje, protože tudy vede snad jediná objízdná trasa. Velmi mne to zlobí, ale na druhou stranu chápu, že Maďar, Němec nebo i Pražák či Plzeňák jednoduše neznají situaci ve Velkém Meziříčí a ani ji znát nemohou a chtějí projet naším městem.
Tyhle všechny příčiny postupně zmizí. Nejdřív bude otevřen západní nájezd na dálnici, podle mých informací k tomu dojde v řádném termínu, tedy 23. září, a to ulehčí dopravě alespoň o třetinu. Pak si trochu oddychneme mezi 26. zářím a 23. říjnem, kdy bude Třebíčská otevřená. Faktem ale je, že mezi tím bude naopak uzavřená ulice Pod Hradbami a Hornoměstská poblíž kruhového objezdu, takže kolony se budou tvořit zase jinde. Definitivní konec bude na konci října, kdy už všichni oceníme nový kruhový objezd.
Proč kruháč neopravujete o prázdninách, troubové?
Setkávám se s názorem, že jsme kruhový objezd měli přestavovat o prázdninách a ne v září. To však nebylo možné - investorem, tedy tím, kdo stavbu zadal a řídí, totiž není město, ale kraj. Opakuji: křižovatku přestavuje kraj, ne město. Kraj čekal, zda mu letos právě na tuto křižovatku zbudou v rozpočtu peníze. Ty zbyly až z jednoho výběrového řízení v létě. Podotýkám také, že lépe teď v září, než třeba příští rok. To bude kraj zřejmě opravovat most u pošty, a kdyby se tyto dvě akce sešly naráz, mohli bychom se my, Meziříčáci, buď naučit chodit pěšky, jezdit na kole anebo se rovnou na těch pár měsíců odstěhovat.
Proč ti flákači nepracují v noci, nebo v sobotu?
Lidé mi občas říkají, že firma, která stavbu provádí, má pracovat v noci, o svátcích, sobotách a nedělích. To je sice populární názor, ale opět je to komplikované. Jak reagují lidé, kteří bydlí vedle dopravní stavby? Stěžují si na orgány hygieny a ty jim v Česku dávají za pravdu – stavby v noci povolují jen výjimečně, raději vůbec. Doba, kdy se dá pracovat mimo noční klid, v ČR je od 6 do 22 hodin. Zhotovitel se také potýká s dalšími okolnostmi. Musí dodržovat stávající legislativu, především zákoník práce (pořád platí zákon, že jedna směna trvá 8 hodin). My nadáváme v autě, jak jim to nejde, ale dělníci na stavbě si užívají vysokých teplot a nebezpečných dopravních situací dennodenně po celou směnu víc než 12 hodin. Organizace a provádění stavebních prací je vždy na zhotovitelské firmě, investor do toho nezasahuje. Kibicovat totiž při složité dopravní stavbě je stejné, jako byste během vlastní operace slepého střeva koukali chirurgovi pod ruce, radili mu a stopkami měřili čas.
Na západě by se nestalo, aby se naráz opravovala dálnice i kruháč
Slyšel jsem i takové výtky, že akce není termínově sladěná právě s opravami na dálnici. No, to bychom tu křižovatku neudělali nikdy. Pokud si dobře vzpomínám, práce na dálnici poblíž nás probíhaly minulý rok, letos a příští rok budou zas. Navíc sladit státní, krajský a městský rozpočet a státní, krajské a městské termíny vzešlé z výběrových řízení je hodně komplikované. A pokud vám bude nějaký politik říkat, že "on by to jako dokázal a že to na západě jde", jednoduše kecá a nebyl nejen na tom pověstném západě, ale ani na žádné silniční stavbě.
Opravené silnice a kolony, nebo plynulá doprava a díry v asfaltu
Jakmile se ve Velkém Meziříčí ohledně nějaké silnice kopne do země, je z toho vždycky větší, či menší dopravní problém. Naše město, sevřené v dolíku a tísněné mezi dvěma řekami je zkrátka ve směru Praha-Brno průjezdné jen jednou hlavní trasou. Každý Meziříčák to dobře ví a proto tyhle dopravní komplikace chápe. Máme totiž jen dvě volby - buď silnice opravovat a snést kolony, anebo nemít kolony a neopravovat silnice.
Hodně nám může pomoci až velký obchvat. Je tedy třeba, abychom udělali společně vše proto, aby jej kraj postavil co nejdřív.
Radovan Necid
starosta Velkého Meziříčí