Distanční výuka nemusí být jen samostudium. Základní škola Oslavická jde příkladem
Zveřejněno 4. 11. 2020 9:59
Třídy i chodby ve všech školách zejí prázdnotou, ovšem v některých je slyšet rozprava i dětský smích. Mluvíme o těch školách, kde převládá online výuka a učitelé ze svých tříd či kabinetů propojují žáky prostřednictvím moderních informačních a komunikačních technologií (ICT). Dětem dnes nejvíc chybí kontakt s vrstevníky a spolužáky, právě takovou sociální interakci jim dokážou pedagogové alespoň na dálku zprostředkovat. Ukázkovým příkladem může být Základní škola Oslavická Velké Meziříčí (ZŠ Oslavická).
Distanční výuku si žáci i pedagogové vyzkoušeli už v jarních měsících, kdy to bylo vskutku náhlé a školy nebyly dostatečně připravené. Vedení ZŠ Oslavická nezahálelo a od jarních měsíců pilovalo možnosti distanční formy studia. Učitelé prošli důležitými školeními, měli prostor simulovat vyučovací hodiny a trénovat na ostrý provoz, který epidemiologové předpovídali. „Od března jsme se chystali na případnou distanční výuku," upřesnila ředitelka ZŠ Oslavická Eva Bednářová. Nenechali nic náhodě, a proto mimo elektronický informační systém Edookit, který zaručuje komplexní informovanost rodičů o učivu a známkách žáků, vylepšili i aplikaci týmové spolupráce Microsoft Teams. „Každé dítě má svůj účet s unikátním heslem. Účty jsou bezpečné a náležitě chráněné," specifikuje aplikaci Ivana Hladíková, koordinátorka ICT technologií a pedagožka Základní školy Oslavická. Škola musela zajistit potřebné vybavení včetně mikrofonů, datové rozvody, navýšení dat i nouzové pokrytí Wi‑Fi. Živé vyučování je plně funkční, zajišťuje kontakt pedagoga s žákem i mezi žáky vzájemně. Prozatím ředitelka školy respektuje doporučení ministerstva školství a zajišťuje vzdělávání v českém jazyce, matematice a cizích jazycích. Ostatní předměty se vyučují formou samostudia a plnění zadaných úkolů.
Účast na distanční výuce v ZŠ Oslavická je téměř stoprocentní, žáci se předem omlouvají, pokud se z nějakého opodstatněného důvodu nemohou online výuky účastnit. „Děkujeme především rodičům, že připravili svým dětem prostředí pro výuku včetně potřebného vybavení," říká s vděčností Bednářová a jedním dechem dodává, že zásadní je zachovat dětem nastavený školní režim. Pro rodiče často znamená distanční forma výuky jejich markantní zapojení, v podstatě večerní roli učitele, ale Základní škola Oslavická dokazuje, že s kvalitně realizovanou online výukou mohou žáci zvládat vzdělávání téměř jako v lavici. „Některé školy zhasly, my svítíme," pochvaluje si Bednářová.
Škola Oslavická zajišťuje nezbytnou péči o děti záchranářů
Kraj Vysočina pověřil patnáct škol, aby zabezpečily nezbytnou péči o děti zaměstnanců integrovaného záchranného sboru a dalších klíčových profesí. Dosud se do meziříčské školy přihlásily čtyři děti. Po podzimních prázdninách se očekává zvýšení počtu zájemců. „Společnými silami jsme vytvořili vhodné prostředí pro děti, aby měly v době strávené v našem zařízení co nejlepší péči, kterou jim nemohou rodiče v danou chvíli dát, protože musí být v práci. Zajištěn je dohled nad dětmi, možnost připojení k internetu, pokud mají ze svých škol stanovenou online výuku i plnohodnotná strava," uvádí ředitelka školy Eva Bednářová. Do určené školy mohou docházet děti ve věku od 3 do 10 let, jejichž rodiče jsou například policisté, zdravotníci, pracovníci v sociálních službách nebo příslušníci ozbrojených sil.
Zuzana Najtová