Dálnice bude širší o jeden a půl metru. Úsekové měření přispívá do městské kasy

P1120129Dálnice D1 jako spojnice Prahy, Brna a Ostravy je nejvytíženější komunikací z celé dálniční sítě. Modernizované části dálnice se rozdělily na takzvané mezikřižovatkové úseky, které spočívají v rozvržení opravovaných míst mezi exity. Z hlediska provizorního vedení dopravy se jedná podle expertů o nejvhodnější řešení. Velkomeziříčský úsek, mezi exitem 141 Velké Meziříčí západ a exitem 146 Velké Meziříčí východ, dostal označení devatenáct.

Pracovníci se po zimní technologické odstávce vrátili na most Vysočina 6. března 2020. Pandemie koronaviru, která ohrožovala chod staveb tím, že způsobila odliv zahraničních pracovníků, se ve výsledku prací na úseku 19 nedotkla. „Pokračování modernizace D1 je nyní jednoznačná priorita Ředitelství silnic a dálnic. Zejména v těch úsecích, které jsou rozestavěné. A to i kdyby to mělo znamenat, že se některé jiné stavby zastaví," dodává Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic.

Letošní průběh oprav se prozatím obešel bez větších problémů. „V loňském roce byl průjezd opravovaným úsekem v režimu 2+1 a při výměně mostovek v režimu 1+1. Letos bude stabilně nastaven režim 2+2, což způsobí menší dopravní zátěž pro město. Samozřejmě při kolizi na dálnici nebude průjezd městem plynulý, ale máme již zprůjezdněnou Třebíčskou ulici, což je od minulého roku pozitivní dopravní odlehčení," uvedl starosta města Alexandros Kaminaras.

Kvůli dopravním omezením uzavřela čerpací stanice Shell a restaurace McDonald's ve směru na Prahu svoji provozovnu. Na svých webových stránkách McDonald's avizuje znovuotevření restaurace 24. června 2020.
Dokončení modernizace u Velkého Meziříčí udává Ředitelství silnic a dálnic v listopadu letošního roku. „O metr a půl se dálnice rozšíří," komentuje stavbu Zdeněk Vlčan, stavbyvedoucí z Metrostavu. Inovovaná dálnice bude dosahovat šířky 28 metrů, což se projeví v odstavných pruzích. Pro řidiče rozšíření znamená v případě nehody či uzavírky možnost vedení provozu v režimu 2+2. Při rozšiřování a zdokonalování povrchu dálnice dochází i k výměnám svodidel, kabelů, které vedou středovým dělícím pruhem, rozšíření nadjezdů i mostů, úpravu odbočovacích i připojovacích pruhů nebo opravu kanalizace.

ÚSEKOVÉ MĚŘENÍ PŘISPÍVÁ DO MĚSTSKÉ KASY

Kamery se opět vrátily na zhruba šestikilometrový dálniční úsek u Velkého Meziříčí a hlídají neukázněné řidiče. Od pondělí 6. dubna už překročilo stanovenou osmdesátikilometrovou rychlost více než 2 600 řidičů.

„Z loňska jsme vše do konce ledna zpracovali a v tuto chvíli nám tam zůstává jen správní řízení u těch, kteří nezaplatili. Z podzimního měření to bylo jedenáct a půl tisíce případů a do správního řízení jde jeden tisíc osm set případů," upřesnil Jiří Pospíchal, vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství. Pod velkomeziříčský úřad spadá i úsekové měření Velký Beranov – Měřín, které započalo 29. dubna a má trvat do září letošního roku. „Od začátku měření jsme vybrali něco okolo 60 milionů korun, ale náklady na poštovní služby jsou vysoké," dodává Pospíchal. Radary sbírají data pro policii, která následně posílá spáchané přestupky příslušné obci s rozšířenou působností.

Výtěžek z úsekového měření město investuje do místní infrastruktury, doposud například do ulic Pod Strání, Záviškova nebo K Novému světu. Vybrané finanční prostředky také vynaložilo na vybudování nového osvětleného přechodu u křižovatky K Novému nádraží. „Předpoklad je, že za 2 a půl měsíce se nám dostane 15 až 20 milionů korun, ale uvidíme podle nouzového stavu, kdy je provoz menší. Z hlediska příjmů do městského rozpočtu má tato akce pozitivní dopad," uvedl starosta města Alexandros Kaminaras. Radary zvyšují plynulost dopravy, zklidňují dopravu a chrání i pracovníky na stavbách.

Zuzana Najtová

Reklama

Týdeník Velkomeziříčsko

Chcete mít každý týden přehled o tom, co se děje ve Vašem okolí? Přihlaste se k odběru elektronického týdeníku Velkomeziříčsko a my Vám jej každou středu zašleme e-mailem.

Registrací souhlasím se zpracováním osobních údajů.