Zřiďte si datovou schránku a pomozte sobě i svému úřadu
Zveřejněno 14. 4. 2020 10:08
O elektronickou komunikaci je v době šíření koronaviru daleko větší zájem.
Jen během března počet žádostí o zřízení datové schránky ze stran živnostníků stoupl o polovinu, u soukromých osob o třetinu. K používání "datovek" v současnosti podněcuje i samo ministerstvo vnitra prostřednictvím výzvy „Datovka pomáhá". Občané, podnikatelé a neziskové organizace mohou zřizovat datové schránky na počkání a bezplatně. Stačí k tomu využít jednu návštěvu CzechPOINTu.
Datová schránka funguje v Česku už 11 let. Jde v podstatě o e-mailovou schránku, která má ověřeného vlastníka, a nahrazuje tak ve virtuálním světě prokazování občanským průkazem na úřadech, poště i v dalších institucích. Podat lze přes ni například daňové přiznání, zažádat o výpis z rejstříku trestů, získat výpis bodů řidiče nebo také zaslat omluvenku dítěti do školy.
Přes datové schránky se dnes občané mohou připojit k již docela širokému vějíři služeb, které stát poskytuje prostřednictvím Portálu občana. „Přístupové údaje do datové schránky zároveň slouží jako prostředek k ověření vaší identity, a tak nahrazují úředně ověřený podpis. Datové schránky dávají jednoduchou šanci zaručeně odeslat ministerstvům, správě sociálního zabezpečení, úřadům práce, zdravotním pojišťovnám i dalším institucím a úřadům různá podání bez nutnosti navštívit podatelnu úřadu nebo poštu. V době nouzového stavu je dokonce zdarma i zasílání zpráv z vaší datové schránky firmám, ale i občanům a neziskovým organizacím," uvedl Zdeněk Zajíček, prezidenta ICT Unie a předsedy sekce podpory podnikání a digitální agendy HK ČR.
Pro zřízení datové schránky je nutné si podat žádost na CzechPOINT s úředně ověřeným podpisem nebo osobně. Podle platné legislativy lze datovou schránku založit on-line pouze s aktivním elektronickým občanským průkazem.
Další zakládání datových schránek podporuje také iniciativa PODEJTO. Na portálu podejto.cz naleznou jejich držitelé přes 100 formulářů, kterými mohou podávat své žádosti na úřady. Více informací o zřízení datové schránky je k nalezení na chcidatovku.cz.
Kontaktní místa veřejné správy (Czech POINT) ve Velkém Meziříčí:
Česká pošta Velké Meziříčí, Poštovní 1422/1, 594 01 Velké Meziříčí
Městský úřad Velké Meziříčí, Radnická 29/1, 594 13 Velké Meziříčí
Úřední hodiny MěÚ pro veřejnost na pracovišti Czech POINT:
Pondělí 8:00 – 17:00 hod. (budova otevřena od 8:00 do 11:00 hod.)
Úterý 8:00 – 13:00 hod.
Středa 8:00 – 17:00 hod. (budova otevřena od 14:00 do 17:00 hod.)
Čtvrtek 8:00 – 13:00 hod.
Pátek 8:00 – 13:00 hod.
Mimo dobu, kdy jsou budovy úřady otevřeny ve zkráceném režimu, je nutné ze strany klienta kontaktovat obsluhu Czech POINT telefonicky na čísle 566 781 175 a domluvit si otevření vstupních dveří do budovy úřadu.
Co je také možné vyřídit elektronicky?
Poštovní datové zprávy zdarma
Česká pošta upravila doručování tak, aby bylo co nejvíce bezkontaktní. V rámci toho nabídla svoji jinak placenou doplňkovou službu zvanou Poštovní datová zpráva. Zaslat Poštovní datovou zprávu je možné z datové schránky a jde o zásilku rovnocennou odeslání doporučeného dopisu. Služba je považována za doručenou již okamžikem přihlášení oprávněné osoby do datové schránky. Takto lze posílat například faktury, upomínky, smlouvy, objednávky, potvrzení nebo certifikáty. Poštovní datová zpráva nahrazuje i běžnou písemnou korespondenci mezi občany, podnikateli nebo firmami.
Finanční správa
Bez návštěvy příslušného finančního úřadu lze podat i daňové přiznání. Lhůtu na jeho odevzdání ministerstvo financí ve snaze zabránit shlukování lidí prodloužilo o tři měsíce.
Zdravotní pojišťovna
Prostřednictvím datové schránky lze s pojišťovnou vyřídit vyúčtování záloh zdravotního pojištění za OSVČ, vyžádat si přehled plateb či zaslat přehled o příjmech a výdajích.
Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ)
Přes datovou schránku lze na ČSSZ odesílat přehled o příjmech a výdajích za daný rok, vyřizovat rodičovský příspěvek i získat přehled svého důchodového pojištění.
Katastrální úřad
Skrze datovou schránku komunikuje také katastr nemovitostí. Prostřednictvím schránky je nyní možné obdržet vyrozumění o provedeném vkladu do katastru nemovitostí a následně odeslat daň z převodu nemovitosti, podat návrh na zahájení řízení o povolení vkladu do katastru nemovitostí a zřídit službu sledování změn údajů o nemovitostech bez nutnosti návštěvy katastrálního úřadu.
M. Hudková