Nohu z plynu. Na dálnici se vrací úsekové měření
Zveřejněno 3. 4. 2020 13:25
Řidiči budou muset dát nohu z plynu, v opačném případě jim hrozí tisícikorunová pokuta.
Po zimní technologické přestávce začala stavební sezóna na dálnici D1, se kterou úzce souvisí i opětovné spuštění kamer dohlížejících na dodržování maximální povolené rychlosti. Zhruba v šestikilometrovém modernizovaném úseku dálnice, mezi sjezdy Velké Meziříčí východ a západ, budou na řidiče od pondělního rána dohlížet radary úsekového měření.
Dopravně-bezpečnostní akce má za cíl i letos v zúžených úsecích zklidnit dopravu a zároveň chránit dělníky na stavbě. Radary zvyšují plynulost dopravy a také zajišťují bezpečnost pro stavaře. Dodržování povolené osmdesátky si musí řidiči začít pečlivě hlídat od začátku nového týdne.
Ohleduplní řidiči pravidla dodržují, jedou povolenou rychlostí, zbytečně nepředjíždějí a omezením projedou bez problémů. Vedle toho je tu však malá skupinka bezohledných, která pravidla vědomě nedodržuje a riskuje život svůj i všech okolo. Toto zhruba procento tzv. „pirátů silnic", kteří způsobují tragické nehody a dopravní komplikace, je potřeba ve spolupráci s policií a příslušnou obcí řešící přestupky umravňovat.
„Nejčastější příčinou nehod v omezených úsecích je nezvládnutí rychlé jízdy, náraz do dočasných svodidel, čímž se může na hodiny zastavit provoz na daném úseku. V tomto ohledu je policie s úsekovým měřením rychlosti spokojená, protože dokáže v provozu zachytit velké množství těchto případů," říká ředitel dopravní policie Jiří Zlý. V uplynulých letech se počet přestupků jízdy nepřiměřenou rychlostí pohyboval kolem jednoho procenta ze všech, kteří daným úsekem projeli.
„Studie chování řidičů v uzavírkách na D1 ukázala, že se zahájením úsekového měření došlo k poklesu průměrné rychlosti o 5 km/h. Méně řidičů také překračovalo nejvyšší dovolenou rychlost. Díky tomu se snižuje riziko vzniku nehod, ale také je průjezd dopravním omezením plynulejší. Pokud se vozidla pohybují podobnou rychlostí a nedochází k náhlému zrychlování a brždění, zvyšuje se propustnost dálnice o 20 až 30 procent," uvádí vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.
M. Hudková