Jak správně komunikovat s operátorem linky 155?
Zveřejněno 6. 2. 2020 11:17
Každý člověk protelefonuje i několik stovek hodin ročně. S mobilním telefonem v ruce se probouzíme a večer s ním chodíme spát. Volat umí děti, mladí, dospělí i staří. A přesto, když jsme v nouzi a potřebujeme zdravotnickou pomoc, vytáčíme číslice jedna-pět-pět s určitým respektem a možná i s pocitem, že může jít o nejdůležitější hovor v našem životě. Jak tedy správně komunikovat s operátorem linky 155, aby byla pomoc maximálně efektivní?
Jsme si vědomi toho, že v náročných situacích, jakým záchrana života bezesporu je, jsou lidé pod obrovským tlakem, rozhodnout ale může každá vteřina. Proto v případě, že tísňovou linku na svém telefonu vytáčíte, nepanikařte, uklidněte se a postupujte přesně podle pokynů Zdravotnického operačního střediska. Hlas, který se Vám ze sluchátka ozve je připraven vyřešit i ty nejméně předvídatelné situace se vší zodpovědností a svědomitostí.
Operátoři linky 155 jsou zdravotníci speciálně vyškoleni na práci v takto extrémně náročném povolání. Důvěřujte jim! Neskákejte jim do řeči! Nehádejte se s nimi! Odpovídejte pouze na dotazy, které Vám operátor/ka pokládá. Každá otázka má své opodstatnění. Ano, i ta, která se Vám zdá naprosto zbytečná. Pomoc je vyslána bezprostředně po lokalizaci místa události. Až se vám tedy bude zdát, že dispečer svými otázkami celou situaci jen zdržuje, pak vězte, že v tu dobu už je sanitka dávno na cestě a on pouze získává podrobnější údaje, které následně přeposílá posádce mířící k Vám.
Co bude operátora zajímat?
- CO a KDE se stalo (co nejpřesněji lokalizovat místo události)
- KOLIK osob je postižených (v případě dopravní nehody apod.)
- je postižený při vědomí
- dýchá
- krvácí
- jaké má bolesti
- jméno a příjmení postiženého, je-li to možné
A na závěr – hovor ukončuje VŽDY operátor!
Myslete na to, až budete v budoucnu potřebovat naši pomoc a vytáčet číslo 155.
Kdo je připraven, není překvapen!
Petr Janáček, tiskový mluvčí
Zdravotnická záchranná služba Kraje Vysočina