Město chce vyhláškou omezit používání zábavní pyrotechniky

new-years-eve-1146340 1920Zejména konec roku, ale nejen ten, je zpravidla spojen se zvýšeným používáním zábavní pyrotechniky. O silvestru s tím asi každý počítá, ale bouchání rachejtlí během celých vánočních svátků a ještě týden po nich již některé lidi obtěžuje, zejména seniory či rodiny s malými dětmi. Nejinak ve Velkém Meziříčí.


Rány rozléhající se na sídlištích mezi bytovými domy provázené světelnými efekty způsobují problémy hlavně pejskařům. „Na ulici je rachot už od rána. Bouchá nám to přímo pod oknem. Náš pes je z toho vystresovaný, bojí se jít vyvenčit. Jezdíme s ním kus za město do polí," stěžovala si například těsně po Vánocích jedna z obyvatelek sídliště nad gymnáziem.

„Zaznamenal jsem stížnosti od lidí, jež rány způsobené petardami ruší. Ostatně, opakuje se to každoročně. Chtějí, ať to město řeší. Je však třeba říct, že zakázat používání zábavní pyrotechniky obecně závaznou vyhláškou paušálně a plošně na celém území města nelze," vysvětluje starosta Radovan Necid, ale zároveň dodává: „I přesto však vyhlášku chceme a budeme ji ještě řešit."

„Vyhláška obce může zakázat používání zábavní pyrotechniky pouze na přesně určených místech v obci a v přesně určených časech," potvrzuje právnička městského úřadu Vilma Drápelová a připomíná, že pokud používáním zábavní pyrotechniky ve Velkém Meziříčí významnou měrou nedochází k narušování veřejného pořádku, její regulace vydáním obecně závazné vyhlášky tak nemá své opodstatnění.
Významné narušování veřejného pořádku ve městě prokázáno není. Podle městské policie byla koncem loňského roku četnost a intenzita používání petard o dost slabší než v minulých letech. V prosinci přijali strážníci pouze jedno oficiální podání. „Možná si lidé sami začínají uvědomovat, že používání zábavní pyrotechniky může ostatní také obtěžovat," říká vedoucí strážník městské policie Petr Dvořák a dodává: „V minulém roce jsme řešili pouze ojedinělé případy používání zábavní pyrotechniky, a to oznamované občany nebo zjištěné strážníky zejména v nočních hodinách. Tyto případy byly řešeny jako přestupek proti veřejnému pořádku, neboť byl narušen noční klid. V jednom z nich, kdy došlo v noci při oslavě k odpálení ohňostroje z provozovny, postačilo k nápravě projednání věci s jejím správcem, čímž byl navozen pokojný stav a problém se již neopakoval."

Bouchání rachejtlí tedy ubylo, ale zase se objevila novinka – a to vhodit petardu do plastového koše na psí exkrementy, neboť rána je pak podstatně výraznější. „Někdo viděl v podstatě návod k tomu v jakési televizní reportáži a pár dní nato jsme měli i u nás ve městě tímto způsobem poničených a podpálených několik košů," říká starosta.

„O silvestru bylo výrazně poškozeno 15 odpadkových košů. Jejich opravy přišly město Velké Meziříčí na 14.500 Kč," potvrzuje ředitel technických služeb Jaroslav Mynář a doplňuje pro představu, že za celý rok 2015 bylo opraveno padesát poškozených košů.

Martina Strnadová

 

Právnička městského úřadu Vilma Drápelová:

Regulace užívání zábavní pyrotechniky

Problematika prodeje a používání pyrotechnických předmětů je v současné době upravena zákonem č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů, a nově pak také zákonem č. 206/2015 Sb., o pyrotechnických výrobcích a zacházení s nimi. Účelem těchto právních norem je především zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví, majetku, veřejné bezpečnosti, včetně ochrany a bezpečnosti spotřebitelů. Účel sledovaný obecně závaznou vyhláškou obce regulující používání pyrotechniky pak musí být širší nebo jiný než účel sledovaný shora citovanými zákony: obec je tak oprávněna omezit používání zábavní pyrotechniky např. za účelem ochrany majetku zejména v jeho kulturně sociální dimenzi dané veřejným zájmem na ochraně kulturních památek, stejně tak je tomu i v případě regulace používání zábavní pyrotechniky jako činnosti narušující veřejný pořádek hlukem nebo za účelem ochrany občanského soužití v obci. Ústavní soud ve svých nálezech týkajících se obecně závazných vyhlášek obcí trvá na dodržování principu proporcionality. Obec by tedy neměla zákazy formulovat plošně, ale vždy jen v nejméně omezujícím rozsahu – to znamená, že by měla regulaci určitého chování vztahovat zásadně na určitá, ve vyhlášce vymezená místa, případně doby, s přihlédnutím k povaze chování a jeho způsobilosti významnou měrou narušit veřejný pořádek v obci. Obec tedy není oprávněna prostřednictvím obecně závazné vyhlášky přistoupit k plošnému paušálnímu zákazu používání pyrotechnických předmětů na svém území. Takový zákaz lze stanovit pouze ve vztahu k určitým, přesně vymezeným veřejným, ale i jiným prostranstvím a také časům, vyžaduje-li to zajištění místních záležitostí veřejného pořádku zejména s ohledem na potřebu ochrany majetku, ochrany před hlukem či ochrany občanského soužití v obci.

S přihlédnutím ke konkrétním místním poměrům musí příslušné orgány obce vyhodnotit, zda k regulaci formou obecně závazné vyhlášky přistoupí. S ohledem na shora uvedené by mělo k regulaci dojít, pokud užívání pyrotechniky významnou měrou narušuje veřejný pořádek v dané obci. Z poznatků městské policie ve Velkém Meziříčí však takový závěr rozhodně nevyplývá, spíše naopak – závěr loňského roku byl, pokud jde o užívání pyrotechniky a komplikace s tím spojené, nejméně problematickým za posledních minimálně pět let. Dále je nutno si uvědomit, že samotné vydání obecně závazné vyhlášky problém neřeší – obec musí být schopna dodržování pravidel stanovených vyhláškou kontrolovat a případné porušení sankcionovat – předpokladem úspěchu je ale zjištění osoby pachatele a prokázání, že tato osoba přestupek skutečně spáchala – v případě používání zábavní pyrotechniky a s přihlédnutím ke stávajícímu počtu strážníků městské policie ve Velkém Meziříčí se toto jeví jako docela problematické. Navíc, pokud už dojde k zadržení pachatele přestupku, je tento i v souvislosti s použitím zábavní pyrotechniky často postižitelný dle zákona o přestupcích např. podle ustanovení § 47 (přestupky proti veřejnému pořádku, zejména porušením nočního klidu, znečišťováním veřejného prostranství), ustanovení § 49 (přestupky proti občanskému soužití) či ustanovení § 50 (přestupky proti majetku).

Petr Dvořák, vedoucí městské policie:

V roce 2015 již bylo projednáváno, zda přijmout obecně závaznou vyhlášku, která by používání této pyrotechniky zakazovala. Dle Ministerstva vnitra ČR: „Obce nejsou oprávněny prostřednictvím obecně závazné vyhlášky přistoupit k plošnému paušálnímu zákazu používání pyrotechnických předmětů na svém území. Takový zákaz lze stanovit ve vztahu k určitým veřejným prostranstvím, vyžaduje-li to zajištění místních záležitostí veřejného pořádku např. s ohledem na potřebu ochrany obecního majetku." Tudíž by se zákaz mohl vztahovat pouze na některé vyjmenované oblasti města, což by občanům města asi moc nevyhovovalo a zmíněná obecně závazná vyhláška nebyla nadále připravována.

Další problém v uplatnění zákazu je vůbec oblast nebo místo, kde v reálném čase došlo k výbuchu petardy, hlídkou městské policie přesně lokalizovat a pak následně ustanovit původce hluku. Oznamovatel obvykle v tomto nemá zcela jasno a svědci události na místě nejsou.

Reklama

Týdeník Velkomeziříčsko

Chcete mít každý týden přehled o tom, co se děje ve Vašem okolí? Přihlaste se k odběru elektronického týdeníku Velkomeziříčsko a my Vám jej každou středu zašleme e-mailem.

Registrací souhlasím se zpracováním osobních údajů.