Měli jsme spoustu dobrých nápadů, které se naštěstí osvědčily, říká Jiří Salava

P1140673 copyNáročná rekonstrukce dálnice D1 a hlavně mostu Vysočina je prestižní stavební záležitostí, které se ujala firma Metrostav. V rozhovoru nám o budoucím vývoji, o historii, současnosti i zajímavostech oprav povyprávěl oblastní ředitel Jiří Salava. Rodák z Poděbrad, kde žije se svými třemi dětmi i nyní, bere účast na stavbě nejvyššího mostu dálnice D1 za životní příležitost. „Při studiích na vysoké škole jsme v rámci výuky navštívili i pár mostů, mezi nimiž byl i most Vysočina. Už tehdy jsem si vysnil práci na tak významné stavbě, tenkrát mě ale ani nenapadlo, že to bude právě ten most, na kterém jsem si to vysnil," uvedl Jiří Salava z Metrostavu.

Jiří Salava je zkušený stavař, který bortí všechny zaběhlé časové standardy. Jak se vám podařilo stihnout tolik práce v tak krátkém časovém horizontu?

Jsme dobří (smích). Byla to spousta faktorů, jednak úžasní lidé, úžasný tým, lidé, kteří se práce nebojí. Na těch lidech to hlavně stálo. Dále na organizaci prací a pak taky štěstí, štěstí přeje připraveným. Měli jsme spoustu dobrých nápadů, které se naštěstí osvědčily. V době koronavirové pandemie jsme měli velké obtíže s pracovní sílou, stálo nás to spoustu peněz, protože ničím jiným zahraniční pracovníky, aby zůstali u nás, nemůžete motivovat. Neměli stravu, ubytování, vše jsme museli řešit. Řešili jsme pronájmy bytů, dovoz jídel. Přesto jsme to dokázali a stavba postupovala tak, jak měla.

Stavbu úseku 19 jste zahájili na jaře 2019 a úplné dokončení plánujete na podzim 2020. Co všechno se během tak krátké doby doposud opravilo a postavilo?

Úplné dokončení, to je složité, ale zprovoznění dálnice v klasickém režimu, kdy budou v provozu obě poloviny dálnice, nastane už teď 6. července. Potom nastane etapa, kdy se bude dokončovat střední dělicí pás, to znamená svodidla a podobně, čili omezení bude, ale už ne v takovém rozsahu a na tak úzké pruhy jako dosud. Nadále se bude jezdit po pravém mostě a levý budeme dokončovat, to máme naplánované do konce září. Závěrečné větší omezení potrvá zhruba 14 dní, kdy se provoz přesune na levou část mostu a na pravé dokončíme drobné dodělávky, protože most bude třeba ještě zvednout, což nejsme schopni provést za provozu. Definitivní termín uvedení úseku 19 do provozu máme 4. dubna 2021, ale my to stihneme dřív a uvedení do provozu kompletně bez omezení proběhne už 30. října 2020. Do data 6. července bude hotová dálnice mimo středního dělicího pásu a mostu Vysočina. Pravý most je stavebně dokončený, levý most je hotový asi ze sedmdesáti procent. Do finále se blíží i zasíťovaní celého okolního skalního svahu, dokončená je kanalizace i kabelové trasy.

P1140683Na začátku července se opět změní režim dopravy, který zpřístupní odpočívku na 145. kilometru ve směru na Prahu. Kolik takových změn režimů dopravy nás ještě do konce roku čeká?

Do data 6. července bude hotová dálnice mimo středního dělicího pásu a mostu Vysočina. Po přestavbě dopravně inženýrských opatření ve večerních hodinách se také otevře odpočívka na 145. kilometru. Celkem ještě tři změny režimů dopravy proběhnou, avšak omezení při změnách už se budou zmenšovat.

Jaké další postupy rekonstrukce jsou ještě před vámi v následujícím, teď už necelém, půl roce?

Chybí nám dokončit na levém mostě konstrukce, izolace vozovkové vrstvy, svodidla a pak na obou mostech v závěru provedeme protikorozní ochranu pomocí nátěru.

Všichni slýcháme o modernizaci D1 z různých komunikačních kanálů, ale je nějaká informace, zvláštnost, nevídanost, která ještě nikde v médiích nezazněla?

Při provozu dochází k prohnutí mostu až o 12 centimetrů, to je zajímavost, kterou říkám často. A něco, co ještě nezaznělo, to by mohla být informace o připravovaném asi dvacetiminutovém dokumentu, který shrnuje opravu mostu Vysočina. Další věc, o které se ještě neví, je kniha, tu připravujeme ve spolupráci s panem inženýrem Pechalem, projektantem mostu Vysočina. Pan Pechala nám při současné rekonstrukci nesmírně pomáhá, když osvětluje zvolené postupy a nápady, jež využil při stavbě v sedmdesátých letech.

Pro obyčejného řidiče znamená rekonstrukce jen zdržení nebo omezení, můžete říct, co řidičům dokončená oprava dálničního úseku 19 přinese pozitivního?

Pozitiva už jsou vidět teď. Letos už se jezdí v režimu 2+2 a do budoucna to umožní oba mosty, takže při jakékoli komplikaci zůstane provoz v obou pruzích v obou směrech zachovaný.

Hodně se pohybujete po okolí, z mostu máte výhled. Jak hodnotíte prostředí Velkomeziříčska?

Já pocházím z nížiny, ale Vysočina se mi moc líbí. Vzhledem k tomu, že dělám oblastního ředitele pro Vysočinu a jižní Čechy, tak se tady budu stále často vyskytovat a jsem za to rád.

Stavíte protihlukovou stěnu směrem na Dolní Radslavice, budete budovat ještě nějakou na úseku 19?

Jediná protihluková stěna se dělá směrem na Dolní Radslavice. Směrem do města je hotová. Na most se dělat vůbec nebude, protože to postrádá smysl, ten zvuk, který slyšíme je z té konstrukce, hlučí tubus a tomu žádná protihluková stěna nahoře nepomůže. Více jsme ztišení pomohli instalací závěr s tichou úpravou (na přejezdu z asfaltu na most). Kolo nejede napříč mezerou a tím pádem neudělá ráz a ta rána má nesrovnatelně menší hlukovou úroveň.

Zuzana Najtová

Reklama

Týdeník Velkomeziříčsko

Chcete mít každý týden přehled o tom, co se děje ve Vašem okolí? Přihlaste se k odběru elektronického týdeníku Velkomeziříčsko a my Vám jej každou středu zašleme e-mailem.

Registrací souhlasím se zpracováním osobních údajů.