Magdalena Kožená ve Velkém Meziříčí koketovala s jazzem
Zveřejněno 22. 6. 2016 10:17
Zcela mimořádnou hudební událost včera prožili velkomeziříčští posluchači. V Jupiter clubu vystoupila světoznámá operní pěvkyně Magdalena Kožená spolu s Ondřejem Havelkou a Melody Makers. Jak lze tušit již z unikátního spojení, tentokrát nešlo o klasickou hudbu. Program byl laděn do jazzových rytmů s repertoárem amerických muzikálových písní Colea Portera v aranžmá Juraje Bartoše.
Magdalena Kožená se chopila slavných melodií, jako třeba Night And Day, I’ve Got You Under My Skin, Love For Sale, Let’s Misbehave či Begin To Beguin, které zpívali třeba také Ella Fitzgeraldová, Frank Sinatra či Billie Holidayová.
„Cole Porter mě vždycky oslovoval nejenom svými melodiemi, ale i krásnými texty, které jsou vtipné, invenční. Mám pocit, že jeho hudba se dá zpívat mnoha způsoby,“ vysvětluje Magdalena Kožená, proč si pro svoji odbočku od klasiky zvolila právě muzikálové písně 30. a 40. let. Je totiž podle ní nejmírnější cestou přechodu mezi klasikou a jazzem nebo swingem. A snese i různé pohledy a typy zpěvu. „Měla jsem chuť, udělat si něco trošku neobvyklého. Když jsem dávala dohromady program rezidencí, byla jsem dokonce vyzvána, vymyslet něco bláznivého. A protože mě tahle hudba vždycky lákala, neboť ji moc ráda poslouchám doma, odpočinkově, řekla jsem si, že to zkusím,“ popisuje Magdalena Kožená, jak se dostala k jazzovému projektu, ale současně dodává: „Nechci si hrát na žádnou jazzovou zpěvačku. Proto jsem se nesnažila měnit svůj hlas oproti tomu, jak zpívám normálně. Ale samozřejmě jsem se snažila naučit to, jak se v jazzu pracuje s rytmem, ve swingu se slovy, což je docela odlišné od klasiky.“
Ondřej Havelka její slova potvrzuje: „Když jsme začali zkoušet a Magdalena poprvé dostala noty do ruky, zpívala prostě z not, tak jak k tomu klasici logicky přistupují. A to samozřejmě nelze. Zápis v jazzu je pouze pomocný. Jenomže Magdalena je úžasná muzikantka, skvělá pianistka, prostě rozumí muzice dokonale. Takže jí stačilo vysvětlit, že všechny osminky musí vnímat jako trioly a podobně. A jelikož je veliká profesionálka a velice pilná, začala to nabírat velmi rychle.“
Magdalena Kožená ovšem nejen zpívala, ale hrála sólo na klavír či si s Ondřejem Havelkou zatančila charleston. Ten přiznal, že společný tanec byl jeho nápad. „Magdalena se toho docela bála, já jsem jí řekl: Neboj, když to cítíš, rytmus máš v krvi, tak to přijde samo. Zdá se, že to bylo snadné, ale kus práce v tom je a vyplatilo se.“
Koncert Magdaleny Kožené s Ondřejem Havelkou a jeho Melody Makers měl ve Velkém Meziříčí svoji premiéru. Oba muzikanti byli velkomeziříčským publikem nadšeni. Sledovali s očekáváním, jak lidé přijmou tak velmi neobvyklý koncert. Ti odměňovali potleskem brilantní sóla muzikantů v průběhu hry, tak jak se na jazzově naladěné publikum sluší a patří. Takže aplaus vestoje v závěru programu vyplynul z celkové atmosféry zcela samovolně. „Byli výborní,“ zhodnotil posluchače Ondřej Havelka. „Chodím na koncerty Concentusu Moraviae celých dvacet jedna roků, ale takový zážitek jako dnes jsem ještě neměla,“ řekla jedna z nadšených posluchaček.
Nevšední zážitek přivezl do Velkého Meziříčí hudební festival 13 měst Concentus Moraviae, jehož je Magdalena Kožená, jak sama řekla, hrdou patronkou. Program měl svoji premiéru právě v Jupiter clubu. Je současně zařazen i do jejích Evropských rezidencí. Následovat bude zítra v Hamburku, poté v Berlíně, pražské Lucerně, Londýně a v polských Katowicích.
Martina Strnadová