Dopravní nehody motocyklistů končí většinou jejich vážným zraněním
Zveřejněno 29. 1. 2021 10:18
V loňském roce jsme vyšetřovali dopravní nehody, na nichž mělo účast celkem 127 motocyklistů (118 mužů a devět žen). V 91 případech motocyklisté nehodu zavinili. Čtyři motocyklisté při nehodě zemřeli, třináct se těžce zranilo a dalších 100 motocyklistů utrpělo lehké zranění. Bez zranění z dopravní nehody vyvázlo pouze 10 motocyklistů. Ve čtyřech případech policisté při vyšetřování okolností nehody zjistili, že motocyklista je pod vlivem alkoholu.
Motocyklisté patří k nejzranitelnějším účastníkům silničního provozu a případný střet s vozidlem nebo s pevnou překážkou končí ve většině případů úmrtím nebo těžkým zraněním motocyklisty. Nejzákladnější podmínkou bezpečné jízdy na motocyklu je používání prvků pasivní bezpečnosti. Důležitá je přilba, vhodné oblečení s reflexními prvky, pevná obuv a vhodné rukavice. Ale ani kvalitní výbava není zárukou bezpečného návratu, zejména pokud nezkušený motocyklista příliš riskuje a pokud nepřizpůsobí rychlost své jízdy stavu pozemní komunikace, hustotě provozu a počasí.
Pro bezpečný návrat motocyklistů z jejich cest je velmi důležité, aby řidiči motocyklů vždy jezdili s rozumem a nikdy nepřeceňovali své síly. Na silnicích se v dnešní době stále častěji objevují také mladí motocyklisté, kteří nemají zatím vůbec žádnou zkušenost s ovládáním silného stroje, takže velice snadno přecení své síly, motocykl nezvládnou a výsledkem je pak většinou havárie. Často ale bohužel s tragickými a zcela nevratnými následky. Je důležité, aby řidiči motocyklů vždy jezdili s rozumem a nikdy nepřeceňovali své síly.
Podle zkušeností dopravních policistů je jednou z nejčastějších příčin kolizí motocyklistů nezvládnutí stroje. Motocyklisté často nesprávně, nebo opožděně zareagují na vzniklou situaci a správný manévr, nebo jeho dokončení nezvládnou. Motocykl se pak stává neovladatelný a následky mohou být tragické. Z praxe dopravních policistů všeobecně vyplývá, že motocyklisté často podceňují i důležitost přilby a náležité výbavy.
Problémy mohou nastat u motocyklistů, kteří ještě nemají dostatečné zkušenosti s řízením motocyklu, kteří se po zakoupení výkonného stroje, nenaučí dokonale zvládnout jeho ovládání a problémy pak nastávají při průjezdech zatáčkou, či předjíždění. Rovněž tak nemají dostatečnou zručnost při zvládnutí stroje ve smyku a v samotném předvídání kolizních situací. Do nebezpečné situace se mnozí mohou dostat i při jízdě ve skupině motocyklistů, kdy nebývají dodržovány bezpečné vzdálenosti mezi stroji a reakce na „přibrzdění" vpředu jedoucího stroje může vyvolat řetězovou nehodu vzadu jedoucích strojů.
„Na chování motorkářů na silnicích se budeme zaměřovat v rámci našeho dohledu nad silničním provozem také v letošním roce. Postihovat všechny jejich přestupky je ale nad naše síly," dodává vedoucí odboru služby dopravní policie Krajského ředitelství policie kraje Vysočina plk. Mgr. David Jirák s tím, že nejčastějším zjištěným přestupkem v případě řidičů motocyklů bývá překročení nejvyšší povolené rychlosti.
mjr. JUDr. Dana Čírtková, vedoucí oddělení - tisková mluvčí
Krajské ředitelství policie kraje Vysočina