Podnapilý cyklista havaroval a zranil se
Zveřejněno 1. 6. 2020 9:04
Policisté integrovaného operačního střediska přijali v pátek 29. května deset minut po půl desáté večer oznámení o havárii cyklisty, která se stala na Žďársku. Šestadvacetiletý cyklista projížděl na jízdním kole po silnici III/3911 v obci Kadolec ve směru od obce Křižanov. Když projížděl pravotočivou zatáčkou v klesání, nezvládl řízení a přejel k levému okraji vozovky, kde s jízdním kolem upadl na vozovku. Cyklista při pádu utrpěl lehká poranění a z místa nehody byl převezen vozidlem zdravotnické záchranné služby do Nemocnice Nové Město na Moravě k ošetření. U cyklisty na místě dopravní nehody provedla policejní hlídka dechovou zkoušku na alkohol. Její výsledek byl pozitivní - 2,04 promile alkoholu v dechu. Při dopravní nehodě vznikla hmotná škoda na jízdním kole ve výši 1 000 korun.
Na jízdním kole nebo motokole vyjíždí stále vyšší počet cyklistů. Často ale cyklisté zapomínají na svoji bezpečnost a vyjíždějí na silnice bez řádného vybavení, zejména bez osvětlení jízdního kola. Jsou pak rizikem nejen sami pro sebe, ale především pro ostatní řidiče, kteří cyklistu na silnici spatří na poslední chvíli, kdy už bývá často velice obtížně dokázat na vzniklou situaci adekvátně zareagovat.
Cyklisté jsou jednou z nejohroženějších skupin účastníků silničního provozu. V případě dopravní nehody dochází v naprosté většině případů ke zranění cyklisty. Ten totiž, na rozdíl od řidiče osobního nebo nákladního vozidla, není chráněn karoserií vozidla ani žádným jiným bezpečnostním prvkem. Jediné, čím cyklista může přispět ke své bezpečnosti, je jeho opatrnost, důsledné dodržování pravidel silničního provozu a vhodné oblečení. Podle zákona je cyklista, který je mladší osmnácti let, povinen použít za jízdy ochrannou přilbu. Přilba je to jediné, co v případě pádu na komunikaci nebo při střetu s jiným vozidlem, chrání cyklistovu hlavu a v mnoha případech již přilba zachránila jejímu uživateli život. Je vhodné používat přilbu i tehdy, pokud je cyklistovi více jak osmnáct let.
Riziko dopravní nehody lze také snížit správným vybavením a dobrým technickým stavem jízdního kola. Cyklisté si musí uvědomit, že je musí být v silničním provozu dobře vidět. Policisté proto v rámci výkonu služby kontrolují povinnou výbavu jízdních kol. Funkční brzdy na jízdním kole musí být samozřejmostí. Policisté se často setkávají s jízdními koly, která nejsou vybavena odrazkami a v případě snížené viditelnosti ani předepsaným osvětlením. Tito cyklisté zbytečně hazardují se svým zdravím.
Při dopravních kontrolách nebo při šetření dopravních nehod se policisté také setkávají s cyklisty, kteří jsou pod vlivem alkoholu. Ti si zřejmě neuvědomují, že cyklista je řidič nemotorového vozidla, které nesmí řídit pod vlivem alkoholu. Cyklistovi může být za tento přestupek uložena ve správním řízení pokuta až do výše 50 000 korun. Při dodržování zásad bezpečné jízdy na jízdním kole se výrazně snižuje nebezpečí úrazů, které hrozí nejen cyklistům, ale i ostatním účastníkům silničního provozu.
mjr. JUDr. Dana Čírtková, vedoucí oddělení - tisková mluvčí
Krajské ředitelství policie kraje Vysočina