Křižanovští školáci cestují po Evropě
Zveřejněno 17. 6. 2015 12:40
Přihlásili jsme se do celorepublikové soutěže Evropa hrou, kterou vyhlásil Dům zahraniční spolupráce.
Úkolem bylo zpracovat návrh projektového dne s cílem umožnit dětem a mladým lidem seznámit se s Evropou a životem Evropanů netradičním kreativním způsobem. Protože Křižanovem vede železniční trať, nazvali jsme projekt „S křižanovskými školáky cestujeme vlakem po Evropě." Náš návrh byl odbornou komisí vybrán jako vítězný v Kraji Vysočina, mohli jsme tedy v úterý 9. 6. 2015 nastoupit do pomyslného evropského vlaku a s finanční a organizační podporou Domu zahraniční spolupráce uspořádat projektový den podle svých představ.
Na budově školy vlála vlajka Evropské unie, celá škola se proměnila v Evropu a školní třídy v různé evropské státy. Již od časných ranních hodin po chodbách školy běhali řečtí bohové, španělské tanečnice, švédští skřítkové, přilehlé školní hřiště se zaplnilo českými sportovci a všichni společně pracovali na posledních detailech přípravy. Žáci 5. až 9. ročníku si s pomocí svých třídních učitelů připravili workshopy pro děti mateřské školy, žáky prvního stupně a další hosty. V 8 hodin náš velký den začal. Před školou vítali hosty průvodčí vlaku – deváťáci a po přivítání v angličtině jim předávali vlakové jízdenky. Pozvání na jízdu naším evropským vlakem přijali klienti Domova Kamélie Křižanov, žáci ZŠ a MŠ Dobrá Voda, radní Kraje Vysočina, zástupce Krajského úřadu Kraje Vysočina, zástupce Městského úřadu Velké Meziříčí, starostka a místostarostka Městyse Křižanov, vedení Domova Kamélie Křižanov, vedení Domu dětí a mládeže Velké Meziříčí, zástupce Národního institutu pro další vzdělávání, zástupce organizace Vysočina Education, předseda SRPŠ, předsedkyně Školské rady. Z Prahy k nám zavítala pracovnice Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a pracovníci Domu zahraniční spolupráce.
A v kterých evropských státech náš vlak zastavoval?
Páťáci nás přivítali anglicky a sdělili nám základní informace o Velké Británii. Přišla britská královna a vyprávěla o své královské rodině a o svém sídle. U modelu strážní věže Buckinghamského paláce stál gardista a královna nám popsala jednotlivé části jeho oblečení. Náhle se vedle gardisty objevil Mr. Bean a následovala krátká zábavná scénka. Plnili jsme různé úkoly: skládali puzzle, sestavovali členy královské rodiny, přiřazovali sportovní pomůcky k typickým anglickým sportům. Občerstvili jsme se čajem o páté a anglickými sušenkami. Třída žáků 6. A byla oděna do oranžové barvy – národní barvy Nizozemska. Po zhlédnutí úvodní prezentace o této zemi, jsme se ocitli na tržišti, kde prodavači vyvolávali nabídky a vybízeli k návštěvě svého stánku. Vyzkoušeli jsme si dřeváky, prohlédli si holandský kroj, trojrozměrné modely větrných mlýnů, skládali jsme puzzle s obrázky holandských malířů Vincenta van Gogha a Jana Vermeera, vyrobili jsme si přáníčko s tulipány a ochutnávali jsme různé druhy holandských sýrů. Měli jsme možnost vyzkoušet si svoji šikovnost v soutěži „Hledá se hráč pro Ajax Amsterdam" – s fotbalovým míčem jsme probíhali dráhu. Každý host si odnesl malý dárek – tulipán vyrobený technikou origami. Ze třídy 6. B se ozýval italský pozdrav a byli jsme pozváni na dovolenou do Itálie. Hned u dveří na nás dýchla atmosféra horkých letních dnů, na oknech visela velká plátna znázorňující moře, pláž a mapu Itálie, pod slunečníkem na lehátkách odpočívali žáci v tričku, bermudách, se slunečními brýlemi a klobouky. Po krátké úvodní prezentaci nás čekaly soutěžní otázky. Kdo prokázal dobré znalosti, získal mušličku vylovenou z Ligurského moře. Při této dovolené jsme však moc neodpočívali, museli jsme plnit spoustu úkolů: lovili jsme rybičky, hledali mušle v písku, učili se názvy mořských živočichů, kouzlili s figurkou potápěče, poznávali různé druhy těstovin a soutěžili o to, kdo si nejrychleji obleče potápěčskou výzbroj – ploutve, brýle a šnorchl. Za splněné úkoly jsme získali značky a jejich výměnou jsme poskládali italskou vlajku. Nechyběla ochutnávka tradičních italských těstovin, které jsme si dle vlastní chuti mohli doplnit sýrem, kečupem a italským kořením. Žáci 7. A pozdravili své hosty španělsky. Prostřednictvím prezentace na interaktivní tabuli všechny seznámili se základními fakty o Španělsku. Tanečnice s rozevlátými sukněmi zatancovaly flamenco a rozdělily hosty do skupin, kde ochutnávali ovoce, učili se jeho španělské názvy a skládali puzzle vlajku. Hosté si ověřili svoje znalosti ve vědomostním kvízu. Chlapci v kostýmech toreadorů sehráli scénku z koridy a do býčích zápasů zapojili i hosty. Prohlédli jsme si výstavku mušlí, ulit a fotografií ze zajímavých míst Španělska. Při vstupu do třídy 7. B nás francouzsky přivítal Pierot a vyzval nás k návštěvě několika stanovišť. Dověděli jsme se základní informace o Francii, naučili se několik slov a zazpívali jsme si francouzskou píseň Frčre Jacques. Asterix a Obelix sehráli pro návštěvníky krátkou scénku. Povídalo se o divadle, divadelní postavě Pierotovi a o pohádkách Kocour v botách a Malý princ. Úkolem hostů bylo postavit z plastelíny a špejlí Eiffelovu věž. Podle oblečení a sportovních pomůcek se hádal název sportu. Ochutnali jsme palačinky, bagety a sýr. Nechybělo francouzské rozloučení. Ve třídě 8. A přivítal všechny Ezop, řecký vypravěč, představil svoji zemi a pozval hosty do pohádky, kde budou řečtí bohové a všichni společně objevovat současné a historické Řecko. Zhlédli jsme scénku z bajky Liška a vrána. Přítomní bohové se začali přít o to, který z řeckých hrdinů je nejlepší. Ezop si nevěděl rady, jak spor vyřešit, tak požádal hosty, aby šli na Olymp a požádali Dia o radu. Zeus poslal hosty plnit různé úkoly na „božská" stanoviště, za splněný úkol získali kód k otevření truhlice s řešením. Na stanovištích jsme se dovídali o řeckých tradicích, kultuře, válečnících, podle chuti a hmatu jsme hádali názvy pokrmů, ochutnali jsme řecké oko – listové těsto s medem a ořechy. S druhou skupinou žáků 8. A jsme měli možnost navštívit Švédsko. Ve třídě vyrostla chýše z větví a pytloviny, nechyběl pravý sobí roh, jezírko s rybičkami a všude převládala žlutá a modrá barva. Byli jsme uvítáni ve 3 jazycích – česky, anglicky, švédsky a pozváni do děje nejznámější švédské pohádky Ronja, dcera loupežníka. Hosté si zavolali Ronju na jeviště a zhlédli scénku o tom, jak se Ronja probourala do lesní chýše skřítků. Skřítkové pomohli Ronji vyprostit lyži a poté pomáhali hostům plnit úkoly na stanovištích. Ochutnávali jsme švédské speciality, lovili jsme rybičky v ledu, stříleli na terč s losem, skládali puzzle a sportovali. Mezi hosty deváťáků převažovaly děti mateřské školy, proto si deváťáci vybrali ke své práci ČR. U vchodu do parku školy se objevila vstupní brána s nápisem Křižanovská olympiáda a návštěvníci plnili různé sportovní úkoly: kop na branku, posilování na lavičce, trefování kuželek, florbal, chůdy, hod míčkem do klobouku. Po všech stanovištích nás provázeli maskoti Bob a Bobek a za splněné úkoly rozdávali odměny. Na hřišti probíhaly zábavné hry a kvízy, které si připravili pracovníci Domu zahraniční spolupráce. Žáci plnili různé úkoly, vyplňovali pracovní list, skládali obří puzzle Evropy. Všichni žáci byli za svoji práci odměněni krásnými dorty ve tvaru vlajky EU.
V průběhu dne probíhala výtvarná soutěž „Hádej, odkud jsem?"
Unaveni náročnou jízdou jsme zasedli ve vyzdobené školní jídelně a pochutnali si na mezinárodním obědě. Naše paní kuchařky se také do projektového dne zapojily a připravily pro nás italskou tomatovou polévku, španělskou paellu se slávkami a kuřecím masem, francouzský karamelový pudink, holandský kakaový koktejl a vše jsme zapíjeli českým jablečným moštem.
Odpoledne následoval seminář Erasmus+ pro pozvané hosty a odbornou veřejnost, jehož cílem bylo informovat o možnostech mezinárodní spolupráce ve vzdělávání.
Všichni hosté byli potěšeni příjemně prožitým dnem a opouštěli naši školu plni zážitků. Žáci křižanovské základní školy ukázali, že pod vedením skvělého týmu vyučujících umí projektové dny špičkové úrovni, dokáží hravou formou předat nové informace, propojit školu se životem, komunikovat a společně pracovat v týmu.
Děkujeme všem hostům, že náš projektový den podpořili svou účastí, zejména děkujeme Domu zahraniční spolupráce za finanční podporu. V neposlední řadě patří obrovské poděkování všem dětem, žákům, pedagogům a ostatním zaměstnancům ZŠ a MŠ Křižanov za odvedenou práci v závěru školního roku.
Za ZŠ a MŠ Křižanov Ing. Anna Madroňová, foto: archiv školy