Děti z křižanovské mateřinky zkoušely vyvolat sopečnou erupci
Zveřejněno 24. 6. 2016 11:14
Křižanovská firma VV SKLO každoročně pořádá pro děti nejrůznější aktivity, většinou dětské dny či zábavná odpoledne. Letos se Jana Švestková, majitelka společnosti, rozhodla připravit pro děti akci úplně jiného charakteru. Umožnila jim nahlédnout do vědeckého světa.
Dopoledne 22. června zavítaly do křižanovské školky čtyři dámy v bílých pláštích, Markéta Červková, Veronika Stodolová, Veronika Beličková a Kateřina Semerádová, lektorky brněnské pobočky projektu Věda nás baví. Téměř čtyřiceti žáčkům dvou tříd mateřské školy, Žabiček a Motýlků, nenuceně a zábavně přiblížily svět vědy, a to nejinak než pokusy.
Pokusem číslo jedna byla obecně oblíbená sopka. Nejprve si lektorky s dětmi vysvětlily rozdíl mezi magmatem a lávou, popsaly si jednotlivé části sopky a s nadšeným očekáváním sopečné erupce se pustily do práce. Jednotlivé skupinky uhnětly z mouky, soli a vody těsto, kterým obalily plastovou láhev tak, aby objekt připomínal vulkán. Do láhve se pak nalila voda, která se obarvila potravinářským barvivem, a saponát na nádobí. Poté stačilo už jen přidat kypřící prášek, trochu octu a ze sopky se valila láva. Následovala výroba lávových lamp, jež byly pro některé děti neznámým pojmem. Složitou představu ovšem zrealizovaly jednoduchým postupem. V plastových kelímcích nalily k obarvené vodě olej. Obě tekutiny se vzhledem k rozdílné hustotě oddělily tak, že barevná voda zůstala dole a olej nahoře. Ke kýženému efektu lávové lampy se dospělo vhozením šumivé tablety do kelímku.
Poté se přešlo na experimentování se vzduchem s úvodem o hlavních složkách ovzduší, kyslíku, dusíku a oxidu uhličitém, a základech dýchání. Když se jedna z lektorek školáčků ptala, zda lze nafouknout rukavice bez použití úst, děti jen nevěřícně kroutily hlavou. Jak se přesvědčily, k nafouknutí rukavice postačí její natažení na kelímek s jedlou sodou a octem. Dalším experimentem odhalující fyzikální principy se stalo zkoumání procesů při absenci kyslíku. Do tácku s obarvenou vodou se umístila čajová svíčka a zapálila se. Následně byl na ni položen kelímek. Co se stalo? Oheň spotřeboval všechen kyslík v kelímku a jeho nepřítomnost vedla k naplňování kelímku kapalinou.
Po těchto náročnějších pokusech byl na řadě ten poslední, již trochu odlehčený úkol. Děti postupně vrstvily různé barvy plastelíny do tvaru kuličky. Když lektorky tyto kuličky rozřízly na poloviny, názorně si s dětmi ukázaly a vysvětlily strukturu naší planety.
Na úplný závěr proběhla poděkování a bouřlivé potlesky nejen lektorkám, ale i společnosti VV SKLO, která celé dopoledne zajistila. „S firmou VV SKLO spolupracujeme spoustu let, připravují pro děti nejrůznější akce, pořádají dětské dny a zvou nás k nim do výroby. Chtěla bych jim tedy velice poděkovat, že dětem umožnili takovýto zážitek,“ řekla Jana Stehlíková, vedoucí učitelka mateřské školy. Martin Nečas, zástupce společnosti ve školce, k tomu dodává: „Jsme výrobní firma, a proto chceme u dětí vzbudit zájem o vědecké a technické obory. V předešlých letech se jednalo především o klasické akce se skákacím hradem, házením míčků a vykreslováním obrázků. Jsem přesvědčen, že program projektu Věda nás baví byl víc než přínosný a jde ruku v ruce se současným trendem ve vzdělávání.“
Hodnocení celého dopoledne jsou velice kladná. Jana Stehlíková k němu říká: „Akce byla pro děti velkým přínosem. Program děti zaujal. Jak mohly stále něco nového objevovat, udržely mnohem déle pozornost než obvykle. Pohotově reagovaly na otázky lektorek, samy vlastně odhalovaly spoustu přírodních tajů. Lektorky měly vše dobře zorganizované, překvapily nás, jak dobře zvládly takový počet dětí, které na ně nejsou zvyklé.“ I Martina Nečase tato forma nadchla: „Myslím si, že po dnešní zkušenosti budeme v tomto ohledu pokračovat ve vědeckotechnickém zaměření. Děti byly nadšené. Bavilo je to natolik, že vzdělávací efekt programu nebyl násilný, ale probíhal nenuceně a s radostí.“ Martina Červková, jedna z lektorek, se vyjádřila k práci s předškoláky, nejen těmi křižanovskými, tak, že „předškoláky to často baví víc než žáky na základní škole. Jsou z pokusu nadšenější, tím pádem se s nimi lépe pracuje. Dnešek hodnotím pozitivně. Akce byla přínosná nejen pro děti, ale i pro nás, jelikož jsme musely párkrát improvizovat.“
Projekt Věda nás baví funguje v Brně již čtvrtým rokem, kdy vedou především kroužky na základních i mateřských školách, připravují workshopy a akce na míru, jako byla ta v Křižanově. „Po Brně jsme měli letos 75 kroužků na přibližně padesáti školách,“ přibližuje činnost projektu Markéta Červková. „Pro mateřské školy děláme vzhledem k různým omezením a předpisům nejčastěji akce na míru, i přesto máme ale pro školky po Brně třináct kroužků. V mateřských školách vycházíme z témat a pokusů pro první stupeň ZŠ, speciálně přepracovaných pedagožkou tak, aby vyhovoval i dětem ve školkách.“
Ondřej Nagy