Školní zralost aneb co by měl umět a zvládat předškolák
Zveřejněno 2. 2. 2023 9:01
Milí rodiče, máte doma předškoláka? Možná tedy právě zvažujete, zda je Vaše dítě pro vstup do první třídy skutečně dobře připravené. Školní zralost totiž není jen o věku, a ne každé dítě, které dovrší 6 let, odpovídá takovému stupni vývoje, jež mu umožní se bez významnějších obtíží účastnit výchovně‑vzdělávacího procesu, adaptovat se na nové podmínky, učit se číst, psát, počítat. Nástup do školy je přitom důležitým mezníkem. Škola významně ovlivní další směřování dítěte, jeho prožívání i sebehodnocení. Vážné potíže hned ze začátku školní docházky mohou vést k pocitům selhání a celkovému negativnímu nastavení dítěte. Správné načasování je proto klíčové.
Diagnostika školní připravenosti probíhá většinou v posledním ročníku mateřské školy. Často již sami pedagogové v MŠ rodiče upozorní na případné pochybnosti o připravenosti dítěte na první třídu, a v takovém případě doporučí návštěvu poradenského zařízení (pedagogicko‑psychologická poradna, případně speciálně pedagogické centrum u dětí se zdravotním postižením). Do poradenského zařízení může dítě odeslat také jeho pediatr. V neposlední řadě se rodiče mohou objednat sami na základě vlastního uvážení.
Při posuzování způsobilosti dítěte pro zahájení školní docházky si musíme všímat celé řady aspektů, kterými jsou:
• odpovídající úroveň zralosti osobnosti v oblasti emocionální a sociální
• odpovídající úroveň kognitivních funkcí a motoriky
• odpovídající úroveň duševní práceschopnosti (motivace, soustředění, vůle)
• odpovídající tělesný vývoj a zdravotní stav
Co všechno by měl dobře připravený předškolák zvládat v rámci jednotlivých oblastí?
Emocionální a sociální zralost – dítě se bezproblémově odloučí od rodičů, dokáže pracovat samostatně bez jejich přítomnosti, začlenit se do kolektivu vrstevníků, navazovat komunikaci. Respektuje autority, má osvojené základy slušného chování, dodržuje pravidla. Zvládne ustát i neúspěch, dokáže vyjádřit svůj názor.
Fyzická zralost a sebeobsluha – dítě je přiměřeně obratné a zdatné, je samostatné v sebeobsluze, samo se obleče a obuje, zvládne základní osobní hygienu, umí si udržovat ve svých věcech pořádek.
Řečové a komunikační dovednosti – dítě nemá problém vyslovovat správně všechny hlásky, hovoří ve větách, dovede vyprávět příběh a popsat situaci. Má přiměřenou slovní zásobu a většině běžných slov a výrazů rozumí.
Pozornost a práceschopnost – dítě zvládne udržet pozornost po cca 10-15 minut, soustředí se i na činnosti, které jsou pro něj aktuálně nezajímavé, úkol dokončí. Dokáže již pracovat kratší dobu samostatně, bez individuální pomoci dospělého.
Jemná motorika a grafomotorika – dítě správně drží tužku, zvládne s ní obkreslovat, vybarvovat a vést její stopu. Dále by měl předškolák umět stříhat nůžkami a lepit věci k sobě.
Zrakové vnímání – dítě rozezná barvy, zrakem odliší nestejné obrázky (dle velikosti, tvaru, případně natočení v prostoru), vyhledá dvojici stejných obrázků, najde rozdíly, zvládne hrát pexeso.
Sluchové rozlišování – dítě dokáže vytleskat slovo na slabiky, správně určí první písmeno ve slově, případně i poslední u jednodušších slov. Rozpozná rozdíly mezi hláskami ve slovech, vyhledá a vytvoří rým. Je schopné si zapamatovat řadu slov, krátkou básničku, doplnit vyprávěnou pohádku.
Rozumové předpoklady – jde zejména o vědomosti, znalosti, intelektové schopnosti. Dítě umí tvořit protiklady, kategorizovat. Chápe posloupnost dnů, rozumí základním časovým pojmům, orientuje se v prostoru a na vlastním těle. Má osvojenyézákladní předmatematické představy (posoudí množství, velikost, pořadí, odpočítá předměty do pěti až deseti).
Za SPC při ZŠ a SŠ Březejc
Mgr. Jitka Budínová a Mgr. Michaela Navrátilová, psycholožky