Město vykázalo kamiony zpět na dálnici

tranzitTranzitní nákladní doprava, tedy zejména kamiony, které objíždějí mýtné brány na dálnici, budou mít od prvního září v našem městě utrum. Po letech snažení a intenzivního vyjednávání se radnici podařilo vjezd tranzitní dopravy do Velkého Meziříčí zakázat.

 

 

_________________________________________________________

kamiony velkomeziricsko

CHCETE VĚDĚT VÍC? CO SI o zákazu myslí sdružení autodopravců ČESMAD Bohemia? Jaké kroky muselo město podniknout, aby se k zákazu dopracovalo? To vše čtěte v měsíčníku Velkomeziříčsko už OD 5. srpna ve vaší poštovní schránce!


_____________________________________________

 

 „Jde o vydání zákazu vjezdu tranzitní dopravy na území města. Jednoduše řečeno, na příjezdových silnicích do města bude zákazové dopravní značení pro nákladní auta s dodatkovou tabulkou výjimky pro místní dopravu a dopravu s cílem v našem městě,“ vysvětlil starosta Radovan Necid. Zákaz přichází v době, kdy bude krajská komunikace II/602 přes město celá po kompletní rekonstrukci. Do města bude moci jen ta těžká doprava, která v něm bude nakládat a vykládat zboží či je přepravovat mezi sousedními okresy.

Místní kamiony trápí už dlouho

Místní obyvatelé se na vykázání kamionů z města těší. „Kamionů je ve městě hodně, takže takovou úpravu vítám. Zvýší bezpečnost,“ říká k tomu Jan Kříž z Velkého Meziříčí a dodává: „Jednou se mi dokonce stalo, že na světelné křižovatce u náměstí jel proti mně jeden na červenou a kdybych nezastavil, byli jsme v sobě. Řidiči kamionů bývají unavení, nebo spěchají. Zanedbatelné není ani ničení vozovky těžkými auty, která vyjezdí koleje. Ty jsou pak nebezpečné zejména v zimě, když to klouže.“

Starosta se přitom o toto jednoduché a účinné řešení snaží už od roku 2010. „Když jsem se v roce 2010 stal starostou, jako jeden z hlavních cílů jsem si vytyčil omezení počtu kamionů, které přes Velké Meziříčí objíždějí mýtné brány. Začal jsem hledat způsob, jakým to udělat,“ popisuje začátky celého příběhu Necid.

Proto se nejprve seznámil s několika možnými variantami. Jako asi nejhorší vyhodnotil rozšíření dálničního mýta na silnice nižších tříd. „Mýto buď omezí počet kamionů a pak se ale nevybírají peníze, anebo mýto generuje peníze, ale pak neomezuje počet kamionů. Navíc dramaticky zdražuje místní dopravu, a proto mi myšlenka zavedení mýta na silnicích nižší třídy přijde doslova zcestná,“ říká Radovan Necid.

Značky v Žebráku zabraly

V roce 2011 se seznámil s případem, kdy město Žebrák, které je v podobné situaci jako Velké Meziříčí, zakázalo vjezd tranzitní dopravy. Ale jen proto, že se v obci nacházel most na krajské komunikaci v havarijním stavu a státní orgány (dopravní úřad) do doby opravy mostu nekladly zákazu kamionů žádné překážky. „Sám starosta Žebráku byl ale k tomu, že by se nám mohlo podařit prosadit zákaz, i když žádnou takovou opravu nemáme, velmi skeptický. Měl totiž své zkušenosti,“ prohlásil Necid.

Velké Meziříčí se proto nejprve snažilo získat hodnověrné údaje. Metodikou Centra dopravního výzkumu změřilo intenzitu nákladní dopravy. Poprvé jen ve Velkém Meziříčí a pak i ve spolupráci s obcemi a městy na trase silnice číslo II/602 od Řehořova po Říčany. Starosta také uspořádal setkání s představiteli obcí ze silnice 602, aby je nejen informoval o vývoji situace, ale předal jim i zkušenosti a návody jak ověřit intenzitu dopravy po celé trase. „Za jedno dopoledne od 7.00 do 11.00 projelo po silnici II/602 mezi exity D1 Velké Meziříčí východ a západ 104 těžkých nákladních aut, z nichž asi čtyřicet procent tvořila tranzitní doprava,“ říká vedoucí odboru dopravy velkomeziříčské radnice Jiří Pospíchal a dodává, že právě těch čtyřicet procent kamionů by zákazové značky měly vrátit z města zpět na dálnici, s tím, že důležitým faktorem regulace budou kontroly dodržování zákazu Policií ČR.

Výzkum dal městu za pravdu

Měření prokázala, že kamiony nejenom že dálnici kvůli mýtu objíždějí, ale také že intenzita nákladní dopravy ve Velkém Meziříčí prudce roste. Příčinou je mimo jiné to, že stát v posledních čtyřech letech dvakrát zdražil mýto. „Měli jsme v rukou tvrdá, nezpochybnitelná čísla, která nám umožnila další jednání s policií, krajem i státem,“ vysvětlil starosta Necid s tím, že o vydání zákazu vjezdu tranzitní dopravy do Velkého Meziříčí stále trpělivě vyjednával se všemi orgány státní správy.

Křeček věc urychlil

Posledním impulsem pak prý bylo stanovisko zástupce ombudsmanky Stanislava Křečka, který loni v létě jednoznačně podpořil možnost obcí, aby ze svého území tranzitní dopravu vykázaly, a to i za stávající legislativy.

Mezitím kraj spolu s Velkým Meziříčí spustil pilotní projekt dynamického vážení nákladní dopravy a u Jestřábce vyrostly automatické váhy. „Panovala trochu obava, aby náš plánovaný zákaz a tento projekt vážení nešly proti sobě. Myslíme si, že tomu tak není, a proto velkomeziříčský dopravní úřad mohl vydat opatření, kterým se tranzitní doprava z našeho města posílá zpět na dálnici, kam ostatně patří,“ řekl Necid. „Proč to nezkusit,“ souhlasí s úpravou náměstek hejtmana Kraje Vysočina pro dopravu Libor Joukl. „Když to městu pomůže, nemáme s tím problém.“

Město čeká ještě poměrně dost práce na tom, aby se dopravci i řidiči o nové situaci dozvěděli. „O tom, že je do Velkého Meziříčí tranzitní nákladní dopravě vjezd zakázán, budou řidiče informovat dopravní značky na příjezdových silnicích v dostatečné vzdálenosti od města a na návěstích na dálnici D1. Zároveň chceme veřejnost informovat prostřednictvím médií a dopravcům zašleme informaci na sdružení ČESMAD. Samozřejmě také budeme dbát na to, aby zejména v prvních týdnech a měsících bylo porušení tohoto zákazu důsledně sankcionováno, jinak to celé nemělo smysl,“ uzavřel starosta Radovan Necid.

Martina Strnadová

Reklama

Týdeník Velkomeziříčsko

Chcete mít každý týden přehled o tom, co se děje ve Vašem okolí? Přihlaste se k odběru elektronického týdeníku Velkomeziříčsko a my Vám jej každou středu zašleme e-mailem.

Registrací souhlasím se zpracováním osobních údajů.